Ny visuell identitet

En ny visuell identitet har tagits fram som en del av visionen för Nya Nationalmuseum. Logotyp, typsnitt och en flexibel tillämpning av det grafiska programmet ger ett ramverk som speglar museets verksamhet och flätar samman tradition och framtid.

Ny visuell identitet / New Visual Identity from Nationalmuseum on Vimeo.

Den nya symbolen sammanfogar ett ’n’ och ett ’m’, två distinkta delar som bildar en helhet – samlingarnas dåtid och framtid.

Symbolen fungerar i svart/vitt eller i färg. Bokstaven ’n’ står visuellt framför ’m’ och bokstävernas konturer kan användas som ram för att inuti visa detaljer av konstverk eller färgfält eller vara lätt transparenta för att släppa igenom en bakgrund.

Färgpaletten är flexibel och utgör en länk till de färgtoner som återfinns i föremålen i samlingarna. Bilder på verken tar stor plats i den visuella kommunikationen liksom bilder på de människor som interagerar med och levandegör konsten – besökare, medarbetare och andra intressenter.

De välvda bågarna i bokstäverna refererar till de många fönsterbågar och valv som är så tongivande i Nationalmuseums byggnad, ritad av Friedrich August Stüler, från 1866. 

För att skapa en balans mellan historia och framtid finns två typsnitt i verktygslådan: Chronicle Display, en serif som kan spegla museets mångåriga kulturarv och Akzidenz Grotesk, en sans-serif för att spegla framtiden.

Filmen här ovan ger ett smakprov på hur det kan se ut. Filmen är producerad av FCB Fältman & Malmén.

Det nya grafiska programmet tas i bruk under senhösten 2017, då den gula logotypen som museet haft under tiden med tillfälliga visningsplatser i Stockholm fasas ut. 

Bakgrund

Ett omfattande utvecklingsarbete pågår under åren som Nationalmuseums byggnad på Blasieholmen i Stockholm är stängd för renovering. Hösten 2013 upphandlades den brittiska varumärkeskonsulten Jane Wentworth Associates för att tillsammans med museets medarbetare utvärdera och förbättra museiupplevelsen. En ny vision växte fram. Inom uppdraget låg också att ta fram en ny visuell identitet som ska spegla visionen. Designbyrån Hat-trick, som vid flera tillfällen tidigare samarbetat med Jane Wentworth, ligger bakom det grafiska programmet.

Hat-trick bildades som designbyrå 2001 och har utvecklat den visuella identiteten för museer som Imperial War Museums, Royal Mail, Wimbledon and National Museums of Scotland.

Jane Wentworth Associates har nära 14 års erfarenhet av varumärkesarbete för internationella kulturorganisationer. Byrån står bakom varumärke- och visionsutveckling vid till exempel Victoria & Albert (V&A), National Museums of Scotland och Statens Museum for Kunst.

Nationalmuseums nya logotyp, april 2017. Exempel på användning.



BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp