1. 1.Utställningar
    1. 1.1.Barockt
      1. 1.1.1.Gratis app med audioguide
      2. 1.1.2.Visningar av Barockt
      3. 1.1.3.Visning för personer med demensdiagnos
      4. 1.1.4.Syntolkade visningar
      5. 1.1.5.Teckenspråkstolkade visningar
      6. 1.1.6.Boka gruppvisning
    2. 1.2.Crossing Borders
      1. 1.2.1.Gå runt i Crossing Borders i 3D
      2. 1.2.2.Bilder från invigningen av Crossing Borders
    3. 1.3.Kommande utställningar
      1. 1.3.1.Highlights
        1. 1.3.1.1.Om Highlights på lättläst svenska
        2. 1.3.1.2.Visningar och program
    4. 1.4.Konst på turné
    5. 1.5.Tidigare utställningar
      1. 1.5.1.Hans Gedda & Mörkrets mästare
        1. 1.5.1.1.App med guide till utställningen
        2. 1.5.1.2.Film: Intervju med Hans Gedda
        3. 1.5.1.3.Film: Konserveringen av Den botfärdiga Magdalena
        4. 1.5.1.4.Film: Martin Scorsese om inspirationen från Caravaggio
        5. 1.5.1.5.Gå runt i utställningen i 3D
        6. 1.5.1.6.Hans Gedda på Instagram
      2. 1.5.2.Carl Larsson –
        vänner & ovänner
        1. 1.5.2.1.Carl Larsson App
        2. 1.5.2.2.Gå runt i utställningen i 3D
        3. 1.5.2.3.Film: Samtal om Carl Larsson
      3. 1.5.3.Den moderna formen 19002000
        1. 1.5.3.1.1910-tal
        2. 1.5.3.2.1920-tal
        3. 1.5.3.3.1930-tal
        4. 1.5.3.4.1940-tal
        5. 1.5.3.5.1950-tal
        6. 1.5.3.6.1960-tal
        7. 1.5.3.7.1970-tal
        8. 1.5.3.8.1980-tal
        9. 1.5.3.9.1990-tal
        10. 1.5.3.10.2000-tal
      4. 1.5.4.Formen i Sverige 15001740
      5. 1.5.5.Miniatyrer
        1. 1.5.5.1.Porträttminiatyrernas historia. Material och teknik.
      6. 1.5.6.Ljus och mörker
      7. 1.5.7.Slow Art
        1. 1.5.7.1.Temadag Slow Art
        2. 1.5.7.2.Slow Art App
      8. 1.5.8.Det moderna livet – franskt 1800-tal
        1. 1.5.8.1.Bokcirkel Det moderna livet, vintern 2013
          1. 1.5.8.1.1.Anmälan till bokcirkel
          2. 1.5.8.1.2.Diskussionsfrågor till Hallarna.
          3. 1.5.8.1.3.Bokcirkeln hösten 2012, diskussionsfrågor
          4. 1.5.8.1.4.Bilder från höstens bokcirkelträff
          5. 1.5.8.1.5.Bokcirkel Det moderna livet, våren 2012
        2. 1.5.8.2.Francis.Barnens guide till 1800-talet
        3. 1.5.8.3.Twittra: Det moderna livets musa
        4. 1.5.8.4.Fördjupning: Christina Nilsson
          1. 1.5.8.4.1.Christina Nilssons ordnar och medaljer
        5. 1.5.8.5.Det moderna livet – ett experiment för framtiden
        6. 1.5.8.6.Utställningskatalog: Det moderna livet.
      9. 1.5.9.Stolthet och fördom
        1. 1.5.9.1.Film: En introduktion till Stolthet och fördom
        2. 1.5.9.2.Filmklipp: Marie Suzanne Giroust eller Alexander Roslin, vem var bäst?
        3. 1.5.9.3.Filmklipp: Tre verk av Adrienne Marie Louise Grandpierre-Deverzy
        4. 1.5.9.4.Bildspel om porträttminiatyrer
        5. 1.5.9.5.Föreläsning med Laura Auricchio
      10. 1.5.10.Passioner – konst och känslor genom fem sekler
        1. 1.5.10.1.Intervjuer med dem som har arbetat med utställningen Passioner
        2. 1.5.10.2.Temadag Passioner
        3. 1.5.10.3.Konferens: The Passions. Art and the Emotions in the Early Modern Period
        4. 1.5.10.4.På gång i Passioner: samtal om utställningens tillblivelse
      11. 1.5.11.Drivet och överdrivet – om karikatyren i Sverige
        1. 1.5.11.1.Temadag Drivet och överdrivet
      12. 1.5.12.De fyra årstiderna
      13. 1.5.13.Skimrande silver
        1. 1.5.13.1.Motherfucker
      14. 1.5.14.Peredvizjniki–banbrytare i ryskt måleri
        1. 1.5.14.1.Bildspel: Introduktion till Peredvizjniki
        2. 1.5.14.2.Intervjuer med dem som har arbetat med utställningen
        3. 1.5.14.3.Föreläsning: Bilden i bilden. Ikoner i Peredvizjnikis måleri
        4. 1.5.14.4.Temadag Peredvizjniki
        5. 1.5.14.5.Introduktion och visningar: Peredvizjniki
        6. 1.5.14.6.Boka en privat visning
      15. 1.5.15.Hos gudar och gudinnor
        1. 1.5.15.1. Läs mer, spela memory och rita
        2. 1.5.15.2.Audioguide: Hos gudar och gudinnor
        3. 1.5.15.3.Gudarnas telefonsvarare
        4. 1.5.15.4.Ateljé för alla hos gudar och gudinnor
        5. 1.5.15.5.Hos gudar och gudinnor i skolan
        6. 1.5.15.6.Lärarkväll:
          Hos gudar och gudinnor
      16. 1.5.16.Läckö slott: Design Sigvard Bernadotte
      17. 1.5.17.Läckö slott: Barn av sin tid – från vaggan till graven
      18. 1.5.18.Lust & Last
        1. 1.5.18.1.Filmer om utställningen
          1. 1.5.18.1.1.Introduktion till utställningen
          2. 1.5.18.1.2.Utställningskommissarierna samtalar
          3. 1.5.18.1.3.Sara-Vide Ericson
          4. 1.5.18.1.4.Oscar Guermouche
      19. 1.5.19.Härskarkonst
        1. 1.5.19.1.Audioguide
      20. 1.5.20.Bernadotter i svart och vitt
      21. 1.5.21.Unga konsthantverkare 2010
      22. 1.5.22.På Läckö slott: Kära figuriner
      23. 1.5.23.Hemma
      24. 1.5.24.Rubens & van Dyck
      25. 1.5.25.Handgjort
      26. 1.5.26.Caravaggio x 2
        1. 1.5.26.1.Caravaggister i samlingarna
      27. 1.5.27.Caspar David Friedrich
      28. 1.5.28.Linnerhielm
      29. 1.5.29.Hans Hammarskiöld. Profiler
      30. 1.5.30.Sekelskiftespärlor
      31. 1.5.31.Prerafaeliterna
        1. 1.5.31.1.Mer om prerafaeliterna
        2. 1.5.31.2.Trailer
      32. 1.5.32.Arbete pågår: museum i nytt ljus
        1. 1.5.32.1.Pelarsalen: skulpterade huvuden
        2. 1.5.32.2.Norra salen: skulpterade kroppar
        3. 1.5.32.3.E.L.O. en installation av Christian Partos
      33. 1.5.33.Lura ögat
      34. 1.5.34.Tidens form
      35. 1.5.35.Queer: begär, makt och identitet
  2. 2.Besöka oss
    1. 2.1.Öppettider och entrépriser
      1. 2.1.1.Öppettider vid helgdagar
    2. 2.2.Hitta till oss
    3. 2.3.Tillgänglighet på Konstakademien
      1. 2.3.1.Mått på hissar, Konstakademien
    4. 2.4.Bra att veta inför ditt besök
      1. 2.4.1.Varför visas inte samlingarna?
    5. 2.5.Kalender
    6. 2.6.Barn och familj
      1. 2.6.1.Konstskola för barn
    7. 2.7.Visningar och program
      1. 2.7.1.Visningar för personer med demensdiagnos
      2. 2.7.2.Syntolkade visningar
      3. 2.7.3.Teckenspråkstolkade visningar
    8. 2.8.Boka gruppvisning
      1. 2.8.1.Bokningsförfrågan Barockt
      2. 2.8.2.Bokningsförfrågan Highlights
    9. 2.9.Konstkurser
      1. 2.9.1.Konstskola för barn
        1. 2.9.1.1.Anmälan
        2. 2.9.1.2.Anmälningsvilkor
      2. 2.9.2.Konstkurs för vuxna
    10. 2.10.Prenumerera på nyhetsbrev
    11. 2.11.Konstbibliotek, bildförmedling, arkiv och studiesal
  3. 3.Samlingarna
    1. 3.1.Sök i samlingarna
      1. 3.1.1.Sök föremål/bilder
      2. 3.1.2.Sök konstnär eller tillverkare
      3. 3.1.3.Vad finns i databasen?
      4. 3.1.4.Sökhjälp
      5. 3.1.5.Samlingarna i urval
      6. 3.1.6.Mitt urval
    2. 3.2.Nytt i samlingarna
    3. 3.3.Måleri i urval
    4. 3.4.Konsthantverk och design i urval
    5. 3.5.Skulptur i urval
    6. 3.6.Teckningar och grafik i urval
    7. 3.7.Statens Porträtt- och slottssamlingar
    8. 3.8.Google Art Project
    9. 3.9.Forskning
    10. 3.10.Konservering – vård och bevarande
      1. 3.10.1.Ett gigantiskt skulpturpussel
      2. 3.10.2.Konservatorerna svarar
    11. 3.11.Nationalmuseum Sverige runt
      1. 3.11.1.Drottningholms slott
      2. 3.11.2.Gripsholms slott
        1. 3.11.2.1.För familjen
      3. 3.11.3.Gustav III:s antikmuseum
      4. 3.11.4.Gustavsbergs Porslinsmuseum
      5. 3.11.5.Lövsta bruksherrgård
      6. 3.11.6.Läckö slott
      7. 3.11.7.Museum de Vries
      8. 3.11.8.Nynäs herrgård
      9. 3.11.9.Orangerimuseet
      10. 3.11.10.Rosersbergs slott
      11. 3.11.11.Strömsholms slott
      12. 3.11.12.Tessininstitutet
      13. 3.11.13.Ulriksdals slott
      14. 3.11.14.Vadstena slott
    12. 3.12.Museets historia
      1. 3.12.1.Väggutsmyckningen i Restaurang Atrium
        1. 3.12.1.1.Beskrivning av de olika bildparen
      2. 3.12.2.Byggnaden på Blasieholmen
    13. 3.13.Filmen om Nationalmuseum
    14. 3.14.Rembrandtprojektet
    15. 3.15.Utlån av konst
    16. 3.16.Långtidslån av konst
      1. 3.16.1.Avgifter, avtal och villkor
      2. 3.16.2.Ansökan om långtidslån
    17. 3.17.Kontakt
  4. 4.Skola
    1. 4.1.Om skolverksamheten
    2. 4.2.Boka skolvisning: Highlights
      1. 4.2.1.Bokningsförfrågan skolprogrammet Highlights
    3. 4.3.Boka skolprogram: Barockt
      1. 4.3.1.Bokningsförfrågan skolprogrammet Barockt
    4. 4.4.Arbeta på egen hand
      1. 4.4.1.Förskolan
        1. 4.4.1.1.Se-på-påsen
          1. 4.4.1.1.1.Se-på-påsen om Taxen Pehr
          2. 4.4.1.1.2.Se-på-påsen om Amor och Venus
          3. 4.4.1.1.3.Se-på-påsen om Ikaros fall
        2. 4.4.1.2.Carl Larssons väggmålningar
        3. 4.4.1.3.Gudarnas audioguide
        4. 4.4.1.4.Gudarnas egen hemsida
        5. 4.4.1.5.Materialtips
      2. 4.4.2.Fritids
      3. 4.4.3.Grundskolan, åk 0–3
        1. 4.4.3.1.Carl Larson
          – vem är du? Här är jag!
          1. 4.4.3.1.1.Skolans eget galleri: Vänner
        2. 4.4.3.2.Carl Larssons väggmålningar
        3. 4.4.3.3.Se hur det känns
        4. 4.4.3.4.Sagor och myter
        5. 4.4.3.5.Den moderna formen
        6. 4.4.3.6.Valdemar Atterdag. En bild–1000 möjligheter.
        7. 4.4.3.7.Gudarnas audioguide
        8. 4.4.3.8.Gudarnas egen hemsida
        9. 4.4.3.9.Materialtips
      4. 4.4.4.Grundskolan, åk 4–9
        1. 4.4.4.1.Carl Larsson
          –vem är du? Här är jag!
          1. 4.4.4.1.1.Skolans eget galleri: Vänner
        2. 4.4.4.2.Stolthet och fördom
        3. 4.4.4.3.Kliv in i konsten
        4. 4.4.4.4.Det moderna livet – franskt 1800-tal
        5. 4.4.4.5.Den moderna formen
        6. 4.4.4.6.Porträtt och identitet åk 9: Alexander Roslin.
        7. 4.4.4.7.Porträtt och identitet åk 4-6
        8. 4.4.4.8.Valdemar Atterdag. En bild–1000 möjligheter.
        9. 4.4.4.9.Nära och fjärran
        10. 4.4.4.10.Materialtips
        11. 4.4.4.11.Omöjliga kroppar: Om skönhetsideal, mode och genus åk 7-9
        12. 4.4.4.12.Slow Art åk 7-9
      5. 4.4.5.Gymnasiet
        1. 4.4.5.1.Stolthet och fördom
        2. 4.4.5.2.Kliv in i konsten
        3. 4.4.5.3.Det moderna livet
        4. 4.4.5.4.Intryck och uttryck
        5. 4.4.5.5.Perspektiv på romantiken
        6. 4.4.5.6.Porträtt och identitet: Alexander Roslin
        7. 4.4.5.7.Se upp!
        8. 4.4.5.8.Materialtips
        9. 4.4.5.9.Omöjliga kroppar: Om skönhetsideal, mode och genus
        10. 4.4.5.10.Slow Art
      6. 4.4.6.SFI och SAS
      7. 4.4.7.Arbetsmaterial för svensklärare och elever utomlands
      8. 4.4.8.Google Art Project
      9. 4.4.9.Materialtips
      10. 4.4.10.Sök i samlingarna
    5. 4.5.Fortbildning
      1. 4.5.1.Lärarkväll: Barockt
      2. 4.5.2.Skräddarsydda fortbildningar
        1. 4.5.2.1.Erfarenheter från Bromstenssskolan
    6. 4.6.Nationella provet VT 2013
      1. 4.6.1.Tidigare Nationella prov
    7. 4.7.Skapande skola
      1. 4.7.1.Lydias hemlighet
        Enbacksskolan vt 2014
      2. 4.7.2.Porträtt och identitet.
        Östra Grundskolan vt 2013
      3. 4.7.3.Plats och identitet.
        Vårbackaskolan vt 2013
        1. 4.7.3.1.Bildanalyser
        2. 4.7.3.2.Beställning av konstverk
        3. 4.7.3.3.Fotouppdrag Inne i museet
          1. 4.7.3.3.1.Fotouppdrag Inne i museet: Ögonpar
        4. 4.7.3.4.Fotouppdrag Utanför museet
      4. 4.7.4.Porträtt och identitet.
        Fjällenskolan vt 2012
      5. 4.7.5.Identitet.
        Skogåsskolan vt 2012
      6. 4.7.6.Min del av staden
        Bredängsskolan vt 2012
        1. 4.7.6.1.Kolorerade foton
      7. 4.7.7.Symboler.
        Kungsholmsskolan ht 2011
      8. 4.7.8.Vem äger det offentliga rummet?
        Bredängsskolan ht 2011
      9. 4.7.9.Porträtt och identitet.
        Fjällenskolan vt 2011
      10. 4.7.10.Porträtt och identitet.
        Eklidsskolan ht 2011
      11. 4.7.11.Porträtt och identitet.
        Skogåsskolan ht 2010
      12. 4.7.12.Porträtt och identitet.
        Skogåsskolan vt 2010
        1. 4.7.12.1.Lärarnas kommentarer
        2. 4.7.12.2.Elevernas kommentarer
      13. 4.7.13.Intryck och uttryck.
        Enköpings kommun HT09
        1. 4.7.13.1.8C på St Iliansskolan
    8. 4.8.Arbetsmaterial för svensklärare och elever utomlands
      1. 4.8.1.Porträtt – bilder av människor
      2. 4.8.2.Landskap – idyll, dröm eller hot?
      3. 4.8.3.Folksaga och tradition
      4. 4.8.4.Historiemåleri – dikt eller verklighet?
    9. 4.9.För SFI och SAS
      1. 4.9.1.Projekt: Tingen talar till oss
        1. 4.9.1.1.Lärarnas utvärdering
      2. 4.9.2.Projekt: En målning – tusen berättelser
        1. 4.9.2.1.Vårterminen 2009
        2. 4.9.2.2.Filmer höstterminen 2008
        3. 4.9.2.3.Texter vårterminen 2008
      3. 4.9.3.Arbeta på egen hand
        1. 4.9.3.1.Arbeta med design och konsthantverk
        2. 4.9.3.2.Arbeta med porträtt
        3. 4.9.3.3.Arbeta med landskapsbilder
        4. 4.9.3.4.Arbeta med berättande bilder
        5. 4.9.3.5.Arbeta med sagor och myter
      4. 4.9.4.Boka en visning
        1. 4.9.4.1.Mångkulturella möten: konsthantverk
        2. 4.9.4.2.Mångkulturella möten: måleri
    10. 4.10.Inspiration och projekt
      1. 4.10.1.Porträtt. MediaGymnasiet i Nacka Strand
      2. 4.10.2.Utställning: MediaGymnsiet Nacka Strand
      3. 4.10.3.Kliv in i konsten
        Lillholmsskolan
        1. 4.10.3.1.Tvätterska av Jean Siméon Chardin
        2. 4.10.3.2.En hjältes död av Nils Forsberg
        3. 4.10.3.3.Vernissagedagen - foton
      4. 4.10.4.Lyrikprojekt. Internationella Engelska gymnasiet.
      5. 4.10.5.Skapande skola: 8C i St Iliansskolan i Enköping.
      6. 4.10.6.Villagatans förskola spanade på djur!
      7. 4.10.7.Om förskolan Vikens arbete med Taxen Pehr
      8. 4.10.8.Så här skrev vi.
        Engelska gymnasiet
      9. 4.10.9.Tyra och Mikaela guidade själva. Historia C. Tibble Gymnasium
      10. 4.10.10.Förskolan Orions arbete med Ikaros-påsen.
      11. 4.10.11.Bild blir ord.
        Lillholmsskolan i Skärholmen
    11. 4.11.Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
  5. 5.Forskning
    1. 5.1.Om forskningen på Nationalmuseum
      1. 5.1.1.Forskningsråd
      2. 5.1.2.Forskningspolicy
      3. 5.1.3.Medlemskap i RIHA
    2. 5.2.Seminarier och föreläsningar
      1. 5.2.1.Tidigare evenemang 2013
        1. 5.2.1.1.Seminarium: Barbizon och Grez
        2. 5.2.1.2.Seminarium: William Blake
        3. 5.2.1.3.Seminarium: Museisamlingar – artefakter och självbilder
        4. 5.2.1.4.Seminarium: Eva Bonnier – ett konstnärsliv
      2. 5.2.2.Tidigare evenemang,
        2009-2012
        1. 5.2.2.1.Seminarium: Suecia antiqua – ett titthål in i 1600-talet
        2. 5.2.2.2.Fredagsseminarium med Marika Bogren
        3. 5.2.2.3.Föreläsning med Peter Humfrey
        4. 5.2.2.4.Symposium: Stolthet och fördom
          1. 5.2.2.4.1.Medverkande vid symposium Stolthet och fördom
        5. 5.2.2.5.Föreläsning med Laura Auricchio
        6. 5.2.2.6.Tessinföreläsning: The New Ashmolean
        7. 5.2.2.7.Fredagsseminarium med Linda Hinners
        8. 5.2.2.8.Fredagsseminarium med Wolfgang Nittnaus
        9. 5.2.2.9.Konferens: The Future's Bright
        10. 5.2.2.10.Föreläsning med professor Mary Sheriff
        11. 5.2.2.11.Fredagsseminarium: Slow Art
        12. 5.2.2.12.Konferens: The Passions. Art and the Emotions in the Early Modern Period
        13. 5.2.2.13.Seminarium: Intuition vs Analysis. Bernini and Borromini.
        14. 5.2.2.14.Fredagsseminarium med Tomas Björk
        15. 5.2.2.15.Föreläsning med Duncan Bull
    3. 5.3.Forskningsprojekt
      1. 5.3.1.Italienskt måleri
        1. 5.3.1.1.Konservator gör underverk
      2. 5.3.2.Nederländska, flamländska och holländska mästarteckningar.
      3. 5.3.3.Italienska arkitekturritningar i Cronstedtsamlingen
      4. 5.3.4.Nicodemus Tessin the Younger – Sources, Works, Collections
      5. 5.3.5.Gustav III:s antiksamling. Antik skulptur i Kungl. museum.
      6. 5.3.6.Carl Gustaf Tessins konstsamling
      7. 5.3.7.Pigment i Sverige under stormaktstiden
    4. 5.4.Bokshop
    5. 5.5.Arkiv
      1. 5.5.1.Vad finns i arkivet?
        1. 5.5.1.1.Myndighetsarkivet
        2. 5.5.1.2.Biograficasamlingen
        3. 5.5.1.3.Topograficasamlingen
        4. 5.5.1.4.Brevsamlingarna
        5. 5.5.1.5.De enskilda arkiven
    6. 5.6.Bildarkiv och bildförmedling
      1. 5.6.1.Prislista för bildbeställning
      2. 5.6.2.Beställ bilder
    7. 5.7.Konstbiblioteket
      1. 5.7.1.Vad finns i bibliotekets samlingar?
      2. 5.7.2.Databaser och kataloger
      3. 5.7.3.E-tidskrifter
    8. 5.8.Publikationer
    9. 5.9.Nyhetsbrev
    10. 5.10.Kontakt
  6. 6.Om oss
    1. 6.1.Aktuellt
    2. 6.2.Finansiering
    3. 6.3.För kunder och leverantörer
      1. 6.3.1.Offentliga upphandlingar
    4. 6.4.För press och media
    5. 6.5.Jobba på Nationalmuseum
      1. 6.5.1.Lediga jobb
        1. 6.5.1.1.Bildarkivarie
      2. 6.5.2.Bakom kulisserna
    6. 6.6.Lättläst om Nationalmuseum
    7. 6.7.Mål och vision
    8. 6.8.Nya Nationalmuseum
    9. 6.9.Om webbplatsen
      1. 6.9.1.Om textstorlek
      2. 6.9.2.Sitekarta
    10. 6.10.Organisation och ledning
      1. 6.10.1.Ledningsgrupp
      2. 6.10.2.Överintendentens uppdrag
    11. 6.11.Stöd museet
      1. 6.11.1.Sponsra Nationalmuseum
      2. 6.11.2.Donera till Nationalmuseum
      3. 6.11.3.Nationalmusei Vänner
      4. 6.11.4.Våra sponsorer
    12. 6.12.Våra besökare
    13. 6.13.Vårt uppdrag
      1. 6.13.1.Årsredovisningar
  7. 7.Butiken
    1. 7.1.Beställning och info
    2. 7.2.Vårfint
    3. 7.3.Nationalmuseums bokutgivning
    4. 7.4.Bara på Nationalmuseum
    5. 7.5.Design, konsthantverk, inredning
    6. 7.6.Smycken
    7. 7.7.Pappersvaror
    8. 7.8.Barn, lek och spel
    9. 7.9.Reproduktioner från Kultursamverkan
  8. 8.Kontakta oss

> Till Alfabetisk lista > Tipsa en vän

Öppettider:

Tisdag–fredag 11–18
lördag, söndag 12–16
måndag stängt

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp