1700-tal


Tack vare ökad handel växer ett välbärgat borgerskap fram efter 1700. Hemmet ska vara trevligt och intimt, hellre bekvämt än representativt. Nyheter bland möbler är byrån, sekretären och golvuret.

Kontakter med Kina och Japan ökar intresset för mörkt bonat trä, rottingflätning och lackarbeten. Särskilt varor från Kina blir populära. Det kallas för kineserier och det blir trendigt att vara ”a la Chinoise” (som en kines/som i Kina).

Pastellfärgerna, de vackra tygerna och lyxen som omgärdar många 1700-tals miljöer förknippas med något typiskt kvinnligt. Det är en uppfattning som kommit till under senare tid. På 1700-talet var det populärt både bland män och kvinnor att klä ut sig, spela teater och sminka sig. Män såväl som kvinnor bar peruker. Detta gällde förstås personer från de högre skikten i den dåvarande sociala hierarkin. Bönder, arbetare och fattiga människor hade en helt annan levnadsstandard, långt bort från sammet och pudrade peruker.

 

I Sverige grundas i början av seklet manufakturer. Man ville från de styrandes sida få ner dyrbar import och istället försöka tillverka varorna i hemlandet. Många försök misslyckades, andra blev långlivade, till exempel Rörstrands porslinsfabrik som grundades 1726 och lades ner 2007 efter 281 år. Kosta glasbruk är ett annat exempel som startades 1741 och fortsätter sin produktion in i våra dagar.

Öppettider:

måndag, onsdag,
fredag–söndag 10–17
tisdag, torsdag 10–20

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp