Karl XII:s likfärd

av Gustaf Cederström

Det är kallt, snön knarrar och vinden är isig. Kungen är död och bärs hem över fjället på bår. Gustaf Cederström målade Karl XII:s likfärd i Paris 1877-78, en bild av hjältekungens transport hem till Sverige efter det ödesdigra skottet i Halden i Norge 1718.

Arbetet med målningen tog den 32-årige Cederström ett drygt år. Han var själv utbildad militär, men hade tagit avsked sju år tidigare. Han ville måla och sökte sig till Paris där han blev elev till Léon Bonnat. Cederström läste fältprästen Jöran Nordbergs 1700-talstexter om den kung han beundrade mest, Karl XII.
 
Målningen blev precis färdig till världsutställningen i Paris våren 1878. På utställningen belönades den med medalj av andra klassen och såldes till storfurst Konstantin Konstantinovitj för 22.000 francs. Storfursten fraktade målningen till S:t Petersburg och monterade in den i väggen på Marmorpalatset, en del av nuvarande Eremitaget.

Tavlans motiv är inte en realistisk skildring av händelsen, utan en diktad hyllning till den döde kungen. Karl XII blev aldrig buren på bår hem till Sverige den där kalla vintern 1718. Men Cederströms idé saknar inte helt verklighetsanknytning. Vid stora mäns och kvinnors begravningståg har ibland den döde burits öppet, klädd i sina bästa kläder, i procession till begravningsplatsen.

Det blev ett ramaskri i den tidens svensk press när målningen såldes till Ryssland. Man startade en insamling, fick ihop 11.000 kronor och Cederström ombads att måla en replik. Denna andra version började han måla i Florens, fortsatte i Paris och avslutade den på Krusenbergs gård i Uppland den 30 november 1884, på Karl XII:s dödsdag. Det är den målningen som nu ägs av Nationalmuseum.

För att få skildringen i denna andra version så realistisk som möjligt målade Gustaf Cederström många skisser och studier utomhus i Paris utkanter. Den italienske yrkesmodellen Raffaele Fusco fick föreställa Karl XII.

 

Bild: Karl XII:s likfärd, Gustaf Cederström

Karl XII:s likfärd, Gustaf Cederström

Men han arbetade också inne i ateljén med att göra studier av fotsteg i snö. I stället för snö använde han högar av salt. Han modellerade figurerna i vax och tecknade motivet på en stor kartong. Den teckningen ägs nu av Östergötlands Länsmuseum i Linköping.

Konstnären har ansträngt sig för att ge varje karolin individuella drag. Personerna som stått modell är både yrkesmodeller, kollegor, vänner och släktingar. Mannen med bindeln om huvudet är till exempel Gustaf Cederströms äldste bror. Modell till både barnet intill jägaren och trumslagarpojken är Cederströms då sexåriga dotter Carola. Hon var född samma år som den första målningen var färdig 1878 och fick sitt namn efter hjältekungen.

Den första målningen, som såldes till Ryssland 1878, hängde i Marmorpalatset tills den ryska revolutionen nådde S:t Petersburg 1917. Duken togs då ned och nådde via många omvägar Sverige. Sedan 1934 hänger den på Göteborgs Konstmuseum.

Inventarienummer: NM 1363


> Tipsa en vän

Öppettider:

måndag, onsdag,
fredag–söndag 10–17
tisdag, torsdag 10–20

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp