Gertrud Fridh, rollporträtt som Medea

av Rolf Winquist

Juni 2013

Fotografen Rolf Winquist (1910-1968) ledde under många år den populära Ateljé Uggla i Stockholm. Den var främst känd för sina porträtt och skyltskåpet på Kungsgatan lockade till sig såväl proffs som amatörer. Flera generationer unga fotografer sökte sig till Winquist. Han bedrev ingen regelrätt undervisning, utan kunskapen fick plockas upp genom de praktiska uppgifterna. I Statens porträttsamling ingår redan verk av betydande fotografer som arbetat i Ateljé Uggla, t.ex. Hans Hammarskiöld och Hans Gedda. Dock har arbeten av Winquist själv tidigare saknats. Därför är förvärvet av porträttet av Gertrud Fridh särskilt betydelsefullt.

Winquist hade sina rötter i piktorialismen, en rörelse som under tidigt 1900-tal strävade efter att höja fotografiets status och få det erkänt som konst. Han stannade dock inte där, utan arbetade vidare med såväl experiment i surrealistisk anda som gatufotografi.

Framställningen av skådespelerskan Gertrud Fridh från år 1951, skiljer sig markant från de svala ateljéporträtten. Den tragiska rollen som Medea, en grekisk prinsessa som blev sviken och lät döda sina egna barn, präglas av oerhört starka känslor. Winquist har i detta porträtt fångat Fridhs gestaltning av Medea med dess förening av brinnande vrede och bottenlös förtvivlan.

Genom förvärvet av fotografiet föreställande Gertrud Fridh som den rasande Medea, har Statens porträttsamling berikats med ett av Rolf Winquists allra starkaste porträtt. Inköpet möjliggjordes genom medel från J. H. Scharps stiftelse.

Inventarienummer: Statens porträttsamling, NMGrh 4894

Bild: Gertrud Fridh som Medea, av Rolf Winquist

Gertrud Fridh som Medea, av Rolf Winquist