Porträtt och identitet

I det här programmet för grundskolans årskurser 4-9 tittar vi på och diskuterar vad porträtt är. Hur används porträtt idag i jämförelse med i historien? Vi diskuterar hur identitet, genus och makt förmedlas och skapas med hjälp av porträtt.

Aldrig har bilder på människor varit så vanligt förekommande som i dag. Vi ser dem överallt: i reklam, tidningar, på nätet, i tv-rutan och hemma. Vi fotograferar oss själva och andra med digitalkameror och publicerar på Facebook,Twitter, Myspace och Flickr.
Att bli avporträtterad är ett sätt att bli förevigad, sedd och ihågkommen. Men ett porträtt är mer än den omedelbara fysiska avbildningen. Det gör även anspråk på att berätta något om vem individen är, dennes intressen och sociala status. Genom att tolka ansiktsutryck, gester, kroppsspråk, attribut och symboler i porträtten får vi en uppfattning om den avbildade utöver utseendet och ytan.

Eleverna får arbeta i mindre grupper med att diskutera porträtt i Nationalmuseums samlingar. Vi pratar även om hur eleverna använder porträtt av sig själva och kompisar idag och jämför med hur det var förr i tiden. Vad är ett porträtt? Kan något som en person har skrivit om sig själv vara ett porträtt?

Eget skapande i Ateljén

I Ateljén gör eleverna ett självporträtt i collage och text. Vi diskuterar frågor som Vem är jag? Är man samma person under hela sitt liv? Var finns en persons identitet, i kroppen, i själen, någon annan stans? Genom att bygga upp ett ansikte av saker som man gillar, och undersöka definitioner och hemliga tankar ges eleverna möjlighet att reflektera över sin egen och andras identitet.

 Bild: Flickor i Ateljén

Syftet med det egna skapandet är: 

  • Att ge eleverna möjlighet att öva sitt egna bildspråk och få möjlighet att fundera kring ansiktets olika uttryck och betydelser.
  • Att stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende.
  • Att öva tillit till den egna förmågan.
Bild: Såg personerna i målningen ut så här i verkligheten? Eller är det ett ideal som skildras? Målningen föreställer Brukspatron John Jennings, hans bror och svägerska. Målat av Alexander Roslin.

Såg personerna i målningen ut så här i verkligheten? Eller är det ett ideal som skildras? Målningen föreställer Brukspatron John Jennings, hans bror och svägerska. Målat av Alexander Roslin.

Skolprogrammet kan till exempel användas som inspiration och fördjupning i teman om identitet i ämnena historia eller samhällskunskap och för att utveckla elevernas eget bildskapande och berättande i bild och svenska. 

Kopplingar till läroplanen

Avgift

Visning, 1 timme: 850 kronor.
Visning med ateljé, 2 timmar: 1 400 kronor.

Boka visningen

Lärarhandledning, åk 4-6

Lärarhandledning åk 7-9


> Tipsa en vän

Öppettider:

Tisdag–fredag 11–18
lördag, söndag 12–16
måndag stängt

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp