Alhambravasen

Maria Mahfouf från Marocko skriver om Alhambravasen.

Jag ser en jättegammal vas som är gjord av keramik. Den är äggformad och är nästan en halvmeter lång. Den är väldigt fin och har en bronsdrake på vingen, den glänser även om den var med om  mycket åkande.

Vasen kom från Spanien till Sverige, på grund av detta åkande blev vasen skadad och en av vingarna gick bort, men en svensk konstnär fixade det med en drake som ger mer värde till vasen och döljer den trasiga delen av vasen. Och runt halsen ser vi nästan som ett halsband. Det finns några gröna fläckar på vasen och den är delad i partier med arabiska texter.

Jag känner direkt när jag ser på den och hör lite om Alhambravasen att den har ungefär samma identitet som jag. Vasen och jag är araber i originalet och till slut blev vi svenskar också, vasen har fått flera identiteter från olika länder som den var i. Arabiska bokstäver från araberna som levde i det islamiska palatset och draken är från en svensk konstnär, det ser jättefint ut. Jag blev fascinerad av den, jag får mycket känslor när jag ser den. Jag kan nästan inte beskriva mina känslor med ord. En sådan fin och antik vas, ska man vara riktigt rädd om. Jag tycker att den svenska konstnären vill mena med draken, att skydda och ge makt åt Alhambravasen. Han tycker också att den är värd mycket och vill visa oss alla att tanken med draken är att den symboliserar makt. Den ger vasen ett fint utseende, och han monterade draken på ett smart sätt.

/Maria Mahfouf från Marocko

Bild: Alhambravasen, sent 1300-tal, med tillägg från 1700-talet.

Alhambravasen, Granada, 1300-tal.


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp