Utvärdering

Deltagande elever och lärare från Huddinge Komvux sammanfattar vad de har lärt sig och fått ut av vårterminens projekt Highlights.

Några elevröster

”Jag har lärt mig något som jag inte kunde göra förut, att beskriva mina känslor för folk. Nu kan jag det bättre för jag upptäckte att jag vet vad det handlar om i ett konstverk”

”Jag har lärt mig ganske mycket om de gamla tavlorna och konstverken var meningsfulla och mycket fascinerade. Det inspirerade mig att tänka tillbaka på många historier och att jag fick presentera tavlan som jag tycker om och få berättar vad jag tycker.”

”Detta var den bästa upplevelsen för oss. Man kan lära sig både hur ett konstverk ser ut och hur man pratar på en offentlig plats. Dessutom kan man lära sig hur man berättar om en bild och att skriva något om bilden.”

”Det var mycket fint. Jag har inte varit där förut. Presentationen framför bilden var fantastisk.”

”Jag hade aldrig analyserat bilder förut. Jag försökte den här gången och jag var mycket nöjd.”

En lärares åsikter

Jag tycker att det har varit ett mycket givande samarbete med Nationalmuseum. Det faktum att vi lämnar klassrummet och arbetar med något som är viktigt och relevant i andra sammanhang än klassrummet betyder mycket. Arbetet blir viktigt på ett annat sätt och jag märkte tydligt hur eleverna arbetade med sina uppgifter på ett annat sätt.

Det är språkutvecklande! Eleverna får använda sitt språk i en kontext som betyder något och arbetet blir relevant och betydelsefullt. Det betyder också att de får använda språket i en kontext och sammanhanget bidrar till lärandet. För många var det också första gången som de besökte Nationalmuseum, och att de stått inför t.ex. Rembrandt och presenterat sina tankar och känslor bidrar till att föra konsten närmare personer som annars kanske inte tagit steget in på Nationalmuseum.


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp