Om förskolan Vikens arbete med målningen av Taxen Pehr

Ulrika Hedbom på förskolan Viken i Stockholm bertättar om hur hon och barnen arbetade med målningen av Taxen Pehr.

Jag arbetar på en förskola i en grupp med barn i åldrarna tre till sex år. Av en slump (vi såg en liten notis i förskolans tidning) började jag och en kollega arbeta med myten om Ikaros för två år sedan, vi gjorde besök på museet och använde påsen och barnen gjorde figurer och dramatiserade myten. Detta gav mersmak och under våren började jag arbeta med våra då yngsta barn, fyra stycken födda 2004 (en hade fyllt fyra år), i ett litet konstprojekt.

Vid första tillfället berättade jag för barnen att det för länge sedan fanns en man som hette Jean-Baptiste Oudry och att han var väldigt duktig på något. Barnen fick gissa på vad han var duktig på och föreslog: bowla och göra halsband, rita, läsa och köra bil, köra buss.

Så fick de veta att han var duktig på att måla taxar och vi pratade om hur taxar ser ut och vad de kan göra. Barnen visste att hundar kan äta och kasta bollar, att de kan göra volter och att de tycker om att ha rosetter.

Barnen fick också fundera på vad taxen kunde heta och gissade på Sara, Lisa, Klasby och Ulrika. När barnen fick veta att taxen hette Pehr var det extra roligt eftersom vi har en pedagog på förskolan som heter så.

Barnen har sedan fått skapa taxar på olika sätt. Den första teckningen gjordes med vaxkritor. Då kommenterade en pojke; ”jag kan inte rita så jag skriver i stället, nu skriver jag att hundar har korta och svarta tassar men vi har långa och vita tassar som heter ben” sedan har de också gjort collage och målat och gjort en tax i trä och andra material.

När vi gjort ett besök på museet och tittat på tavlan ville barnen göra guld och silverramar på en av tavlorna eftersom det var så på tavlorna de såg.

.

Bil: Taxen Pehr med jaktbyte, Jean-Baptiste Oudry.

Taxen Pehr med jaktbyte, Jean-Baptiste Oudry.

Under hela tiden vi arbetade med ”våra” taxar diskuterade barnen mycket hur de skulle se ut, var ögonen skulle sitta, hur lång svansen var osv.
Att konstnären var död sedan länge var också något vi fick prata om varje gång eftersom det var något barnen funderade på.

Efter sommaren gjorde vi ett nytt besök på museet för att titta på ”vår” tavla och den långa trappan som barnen kom ihåg sedan det tidigare besöket. Nu ska vi göra ett besök igen för att arbeta med påsen om taxen Pehr.

/Ulrika Hedbom

 


> Tipsa en vän

Öppettider:

måndag, onsdag,
fredag–söndag 10–18
Tisdag, torsdag 10–20

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp