Så här arbetade förskolan Orion med Ikaros-påsen

Brita Frostell, pedagog på den Reggio emilia-inspirerade förskolan Orion berättar om deras arbete med se-på-påsen om Ikaros fall.

Jag heter Brita Frostell och är pedagog på en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Barnen i gruppen är mellan tre och fem år. Förskolan arbetar i projekt, många av dem inriktade på att utforska närmiljön. En viktig del i allas vår "närmiljö" är kulturen i alla dess olika former och att på olika sätt upptäcka den med barnen. Till exempel genom att se vad som finns i staden. Var kan man hitta lejon? Hur ser gamla hus ut och nya? Var finns det drakar? Ett annat spännande sätt är att med nyfikna ögon besöka museer och se vad man kan hitta där.

På en lärarkväll, våren 2006, erbjöd Nationalmuseum ett antal förskolepedagoger att pröva på något nytt, SePå-påsen! Den erbjuder ett ekonomiskt rimligt alternativ till en regelrätt visning. Men den är också spännande för den kräver något av oss besökande pedagoger. Man är aktiv, förbereder sig och lär sig något nytt! Här följer en beskrivning av hur jag gått tillväga med min grupp.

Inför besöket

Först besökte jag Nationalmuseums hemsida och skrev ut de sidor som innehöll myten och stödfrågor. Av de olika alternativen att använda påsen som fanns där använde jag ”myten och målningen på samma gång”, detta med tanke på barnens ålder. Jag är av den åsikten att ganska små barn kan få ut mycket av ett museibesök och valde därför att ta med de barn som var tre och fyra år. Fyra barn vid varje besökstillfälle är ett bra antal. Som pedagog har jag ögonkontakt med dem, vilket är viktigt vid sagoläsningen. I samtalet efter finns det också plats för alla att yttra sig.

Myten läste jag igenom för mig själv ett antal gånger för att kunna läsa den flytande och med inlevelse för barnen. För att skapa mer sagostämning klistrade jag upp A4 sidorna med sagan på färgad hårdpapp, så att det mer liknade en bok. Inför besöket pratade jag med barnen om att vi skulle ”på en upptäcktsfärd” på ett museum och se om vi kunde hitta en speciell tavla. Detta för att skapa förväntan inför besöket.

Besöket

På museet hämtas påsen i receptionen och i den ligger även en karta som visar vägen till tavlan. Försöket att tyda kartan och leta sig fram gav lite extra spänning åt besöket. ”Har vi gått rätt? Ska vi gå uppför alla dessa trappor?”
Väl framme vid tavlan satte jag mig på golvet (man får det!) med barnen bredvid mig och tavlan framför. Vid uppläsningen av sagan plockade jag sedan upp de olika saker som finns i påsen. Något som verkligen får barnen engagerade, de känner, luktar och tar på sakerna. Alla sinnen är med.

 

Bild: Ikaros fall (detalj), Joos de Momper.

Ikaros fall (detalj), Joos de Momper.

Uppföljningsarbete

Efteråt faller det sig naturligt att barnen undrar och funderar kring det de just hört. Om man vill kan man ta med bandspelare och använda det inspelade materialet vid fortsatt arbete på förskolan. Uppföljningsarbete kan se väldigt olika ut och ni har säkert själva en mängd tankar om vad man kan göra. Jag valde att läsa en bok av Posy Simmonds, "Lisa och de flygande barnen" (Berghs förlag, Stockholm 1998). Den handlar om en liten flicka som går på museum. Där tappar hon bort sin pappa. Tavlorna runtomkring henne får då liv och hon får följa med in bilderna. Att läsa den ledde till spännande samtal om hur man kan uppleva en tavla, något som barnen säkert har med sig nästa gång de besöker ett "tavelmuseum". "Man kan ju liksom låtsats att man är därinne då" som ett av barnen uttryckte det. Det finns en hel del litteratur om grekisk mytologi med andra bilder från Ikarosmyten. Tittar man på dessa kan man också tillsammans fundera över varför olika konstnärer skildrar sagan på olika sätt.

Att använda SePå-påsen var för mig och mina förskolebarn ett roligt och spännande sätt att uppleva en tavla med både kropp och själ.

/Brita Frostell


> Tipsa en vän

Öppettider:

måndag, onsdag,
fredag–söndag 10–17
tisdag, torsdag 10–20

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp