Jan Håfström

I Jan Håfströms konstnärliga produktion möter vi Friedrichs måleriska bildspråk i ett flertal olika verk. Första gången sker det i form av en multipel, Skogsaltaret, som skapades för Multikonstutställningen 1969.

Förebilden är Friedrich Tetschenaltaret från 1807-08. Man känner igen den rundade formen och färgskalan i röda och blå/violetta toner som Håfström separerat i två objekt. Här finns en antydan om att Håfström varit mer intresserad av måleriet hos Friedrich än den andlighet som emanerar från krucifixet. I en modest skala har Håfström skapat ett altare tänkt för hemmet och inte för en kyrka.

Intresset för expeditioner ut i den okända naturen är ett centralt tema i Håfströms konstnärskap. Friedrich målning Ishavet (1823-24) har påståtts vara ett av skeppen som gick under i W.E. Parrys Nordpolsexpedition 1819/20. Håfström har i sin gestaltning Ishavet från sjuttiotalet använt objektet. I en sliten vit trälåda, ett material med associationer till båten infrusen i isen, har han kapslat in krossat säkerhetsglas som får representera isen. Håfström har vänt på perspektivet. Det är människan som har tämjt isen.

Om Jan Håfström

Född 1937 i Stockholm. Bor och arbetar i Stockholm.
Utbildning: Kungl. Konsthögskolan, Stockholm 1963–68.

Utställningar i urval:

2001 Walker, Färgfabriken, Stockholm.
2002 Nattens industri, Dunkers Kulturhus, Helsingborg.
2003 Den eviga återkomsten, BAC, Visby.
2005 Jan Håfström och Carl Gustav Pilo, Nationalmuseum, Stockholm.
2009 Liljevalchs Konsthall.


 

Bild: Skogsaltare (1969) Jan Håafström. © Jan Håfström/BUS 2009

Skogsaltare (1969), Jan Håafström. © Jan Håfström
/BUS 2009

Bild: Jan Håfström. Okänd fotograf.
Jan Håfström. Okänd fotograf.


> Tipsa en vän

Öppettider:

Stängt för omhängning, men öppet i Butiken:
tisdag–fredag 11–17
lördag, söndag 12–16
måndag stängt

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp