De fyra årstiderna

Hur framställs vårljus som silar genom skir grönska? Hur många färger kan snö ha? Följ med genom årstidernas växlingar. Du får se verk av sekelskifteskonstnärer som Hanna Pauli, Richard Bergh, Gustav Fjæstad, Elsa Beskow och många fler.

Bilder: Midsommardans, Anders Zorn. Frukostdags, Hanna Pauli, Hösten, Helmer Osslund. Vintermånsken, Gustav Fjaestad. Bilderna är beskurna

Midsommardans, Anders Zorn. Frukostdags, Hanna Pauli, Hösten, Helmer Osslund. Vintermånsken, Gustav Fjaestad. Bilderna är beskurna

Visas på Jamtli i Östersund 21 april–10 november 2013.
Läs mer på Jamtlis webbplats.

Pågick på Nationalmuseum 21 juni 2011–27 maj 2012

De fyra årstiderna tar dig med genom årstidernas skiftningar och genom delar av den svenska konsthistorien vid tiden runt förra sekelskiftet. Utställningen visar ett 100-tal utvalda målningar, skulpturer och konsthantverkföremål ur Nationalmuseums egna samlingar, alla med årstidsanknytning.

Vid slutet av 1800-talet blev årstidsskildringar vanliga i den nordiska konsten. Konstnärer och författare hämtade sina motiv från naturens växlingar och folkliga traditioner kring olika högtider, som jul eller midsommar.

Med teknisk briljans

I årstidsmotiven kunde sekelskiftets målare välja mellan olika inriktningar. Den ena vägen var den precisa, vetenskapligt exakta naturiakttagelsen, som drevs till teknisk briljans särskilt under 1880-talet, till exempel hos Bruno Liljefors och Anders Zorn.

Stämningsmåleri

Den andra var en bredare skildring av nordiska ljus- och färgförhållanden, ett stämningsmåleri där detaljer löstes upp. Vårens och sommarens långa kvällar med det låga ljuset återfinns i välkända målningar av Richard Bergh, Karl Nordström, Anshelm Schulzberg, Julia Beck och Prins Eugen.

Ljusa kvällar som motiv 

De ljusa kvällarna var på sätt och vis en nyupptäckt som konstnärligt motiv. Det kunde knappast studeras på andra platser än i de nordiska länderna. Vinternatten – med den reflekterande snön som ljuskälla – är också ett specifikt nordiskt motiv.

I Sverige var det särskilt Gustaf Fjaestad och de andra medlemmarna av Rackstadsgruppen som utvecklade vintermotiven i sina bilder.

Bild: Vaser av Gunnar G:son Wennerberg
Vaser och skålar i överfångsglas, Gunnar G:son Wennerberg.

Nationell identitet

Att i bild återskapa årstidernas särdrag blev en konstnärlig utmaning, men också en del i skapandet av en nationell identitet. I det nordiska klimatet är årstidernas skillnader särskilt tydliga. Den kalla vintern, den utdragna våren och de ljusa sommarkvällarna blev kännetecknande för något som beskrevs som ”typiskt svenskt”.

Guidade visningar

Fredagar kl 13 under februari.


> Tipsa en vän

Öppettider:

måndag, onsdag,
fredag–söndag 10–17
tisdag, torsdag 10–20

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp