1920-talet Swedish Grace

Ett sirligt, lätt formspråk gav upphov till det internationella begreppet Swedish Grace.

Elegans och exklusivitet kännetecknade 1920-talets svenska formspråk. Föremålen utfördes ofta i exklusiva material och i dyrbara tekniker, t.ex. möbler med intarsia och graverade glas. Inspiration hämtades från den klassiska antiken, såväl kärlformer som ornamentik. Det sirliga, lätta formspråket gav upphov till det internationella begreppet Swedish Grace.

Flera offentliga byggnader med påkostade inredningar uppfördes, bland annat i Stockholm, stadshuset, konserthuset och stadsbiblioteket. Internationell uppmärksamhet rönte den svenska formgivningen på Parisutställningen 1925. Orrefors exponerade glas med graverad dekor, formgivna av Simon Gate och Edvard Hald och Carl Malmsten visade exklusiva möbler. På samma utställning presenterade Le Corbusier den modernistiska byggnaden L’Esprit Nouveau, som kom att påverka flera svenska arkitekter och formgivare.

 

Bild: Detalj av skål, Simon Gate 1925.

Detalj av skål, Simon Gate 1925. ©  Simon Gate/BUS 2014.


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp