1950-talet Scandinavian Design

1950-talet genomsyrades av en stark framtidstro. Uttrycksfulla och aerodynamiska former vittnar om tilltro till teknikutvecklingen. Eleganta linjer, släta ytor och väl proportionerade föremål karakteriserade decenniets formgivning.

Funktionalismens idé om den industriellt tillverkade produkten av hög formmässig kvalitet kom att förverkligas i Sverige under 1950-talet. På Svenska slöjdföreningens utställning H55 i Helsingborg 1955 presenterades en rad “vackra vardagsvaror“, formgivna av landets främsta formgivare, bland andra Stig Lindberg, Folke Arström och Karin Björquist. Bruksföremål och möbler skulle vara praktiska och erbjuda flexibla lösningar. Nisse Strinnings ”Stringhylla” kunde utökas och arrangeras i många varianter. Konstglaset kännetecknades av teknisk och formmässig perfektion hos Ingeborg Lundin och Nils Landberg. Eleganta linjer, släta ytor och väl proportionerade föremål karakteriserade decenniets formgivning.

1950-talet genomsyrades av en stark framtidstro. Uttrycksfulla och aerodynamiska former vittnar om tilltro till teknikutvecklingen. Telefonen “Ericofon“ gavs en nyskapande form som skulle ge uttryck för det moderna livet.

Redan under 1950-talets första hälft märktes en reaktion mot det eleganta formspråk som kallades Scandinavian design. Anders B Liljefors  presenterade expressiva keramiska objekt, där den skrovliga leran tydligt framträder under glasyren. Erik Höglunds glas med luftblåsor och tjock påklippt dekor bröt radikalt mot det tunna, eleganta glaset från samma tid. Denna motreaktion förebådade 1960-talets mer expressiva formspråk och friare förhållningssätt


 

Bild: Vattenkanna, Carl-Arne Breger för Gustavsberg, 1957.

Vattenkanna, Carl-Arne Breger för Gustavsberg, 1957. © Carl-Arne Breger /BUS 2014.


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp