Denise Grünstein – En face

En utställning av och med fotografen Denise Grünstein. Utgångspunkten är bildsviten 1866 som fotograferades i den tomma Nationalmuseibyggnaden våren 2014. Vid sidan av de nya verken presenteras också ett urval från hennes tidigare produktion.

Bilder: Denise Grünstein, Gatekeeper, Déjà vu, Enfants teribles, alla ur serien 1866 från 2014 (bilderna är beskurna). © Denise Grünstein

Denise Grünstein, Gatekeeper, Déjà vu, Enfants teribles, alla ur serien 1866 från 2014 (bilderna är beskurna). © Denise Grünstein

 

19 februari – 3 maj 2015
Visas på Konstakademien

När Nationalmuseums museibyggnad var tömd på såväl konst som kontorsinredning inför renoveringen, fick Denise Grünstein i början av 2014 möjlighet att göra ett konstprojekt i det tomma huset. Det blev bildsviten 1866 som syftar på museets invigningsår. Men bilderna går egentligen inte att fixera i tiden, det går inte med bestämdhet att säga om de hör till historien, nuet eller framtiden. Som konstnär spelar Denise Grünstein medvetet på dessa tvetydigheter och låter betraktarna färdas mellan två poler, som aldrig går att nå och som är varandras motsatser – det förgångna och framtiden. I 1866 återkommer hon till olika teman som hon tidigare arbetat med där de tomma museirummen får fungera som fond till hennes bildvärld.

Denise Grünstein är född 1950 och blev tidigt berömd för sina porträtt av kända ansikten i tidskrifterna Månadsjournalen och Elle under 1980- och 1990-talet. Hon kallades till och med för ”folkhemmets Annie Leibovitz”. Under 1990-talet började hon tröttna på uppdragsfotografering av porträtt, det var både för lätt och förutsägbart med ansikten och hon ledsnade på modellernas pretentioner. I stället har Denise Grünstein mer och mer fördjupat sig i sitt eget konstnärskap genom en rad konstprojekt som har gjort henne till en av förgrundsgestalterna inom gestaltad fotografi. Förmågan att ständigt förnya sig, pröva oväntade lösningar och utmana gränserna för fotografin gör henne till en av våra stora fotografer. 

Denise Grünstein har rört sig i gränslandet mellan fri och kommersiell fotografi trots att detta länge varit tabu. Samtidigt avviker hon ständigt från den gängse normen inom samtidskonsten genom att hävda ett romantiskt bildspråk i en allt annat än romantisk tidsålder. Hon säger att hon tidigt hade viljan att berätta och liknar själv sina bilder vid lösryckta scener ur en fiktiv berättelse. I bildsviterna finns inte en berättelse med en början och ett slut. De präglas i stället av en emotionell struktur, där bild läggs till bild i ett komplext samspel.

Totalt visas runt 55 verk i utställningen, varav två videoverk. Från den nytagna bildsviten 1866 visas 18 fotografier och ett videoverk. I utställningen ingår även ett antal utvalda verk från äldre bildsviter som Figur i landskap (2001), Malplacé (2005), Figure Out (2009), Acute Still Life (2011), Winter (2013) och Wunder (2013). 

Katalog

Till utställningen finns en bildrik katalog och med texter på både svenska och engelska skrivna av Magnus Olausson och Bo Nilsson.

För skolan

Ett skolprgram för grundskolan och gymnasiet tas fram i anslutning till utställningen.
Läs mer om och boka skolprgrammet.

Denise Grünstein, Looking at the Overlooked, ur serien 1866, 2014.
Denise Grünstein, Looking at the Overlooked, ur serien 1866, 2014. © Denise Grünstein 

Denise Grünstein, En Face, ur serien 1866.
Denise Grünstein, En face, ur serien 1866. © Denise Grünstein 

Denise Grünstein, Emerald Green, ur serien AcuteStillLife, 2011.
Denise Grünstein, Emerald Green, ur serien AcuteStillLife, 2011.
© Denise Grünstein 

Visningar

Lunchvisning: onsdagar kl 12.30–13
Fördjupad visning: fredagar och söndagar kl 14–15


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp