Glass is Tomorrow

Glass is Tomorrow var resultatet av ett europeiskt projekt där formgivare, glasblåsare och andra inom glasets värld tillsammans utforskat glasets potential. Sammanlagt cirka 200 föremål, såväl unikt konstglas som vardagsprodukter, visades.

Boda, Nathalie Dewez, Car Lights. Foto: Anne Zed/ Geophotography for Glass is Tomorrow II.
Denizli, Sevgi Kes From Nude, Drop. Foto: Müfit Çırpanlıfor Glass is Tomorrow II.
Boda, Matti Klenell, Glass with Brass & Copper. Foto: Anne Zed/ Geophotography for Glass is Tomorrow II

17 juni–23 augusti 2015
Visades på Nationalmuseum Design i
Kulturhuset Stadsteatern. 

Glass is Tomorrow är ett europeiskt projekt som genom att laborera med färg, skuggor, ljus och genomskinlighet ville förflytta glashantverket till designsfären. Projektet delfinansierades sedan 2011 genom EU:s kulturprogram och sammanförde glastillverkare och formgivare för utbyte av kunskap inom ett hantverk med gamla anor. 

Projektet omfattade en serie workshoppar och efterföljande utställningar där större glashyttor, producenter och skolor med högre utbildning inom glashantverk samarbetade med formgivare och glasblåsare.

Efter ett första äventyr i Nuutajärvi, Finland med Iittala, i Novy Bor, Tjeckien med Verreum och i Meisenthal med CIAV (Centre International d’Art Verrier) avslutade Glass is Tomorrow sin andra etapp och gav sig ut på en utställningsturné. Den andra etappen började i Småland med The Glass Factory i Boda. Den fortsatte sedan till Domaine de Boisbuchet/CIRECA (Centre International de Recherche et d’Education Culturelle et Agricole) med The Corning Museum of Glass’ Glass Lab, vidare till ESADSE (Ecole Supérieure d’Art et Design de Saint-Etienne) i samarbete med Saint-Just Glassworks, CIAV (Centre International d’Art Verrier) i Meisenthal, Şişecam’s Nude Group från Denizli i västra Anatolien och Istanbul, för att avsluta på RCA (Royal College of Art) i London.

Beroende på de olika hyttornas inriktning hade varje workshop ett eget tema. Utmaningen låg i att använda äldre hantverkstekniker för samtida ändamål och på så sätt återuppfinna glaskonsten. Resultatet av arbetet inom Glass is Tomorrow visasdes sommaren 2015 på Nationalmuseum Design. Ett urval från de olika workshopparna i andra etappen visades tematiskt med utgångspunkt i olika tillverkningssätt, totalt runt 200 glasföremål av cirka 50 formgivare från hela Europa. 

I Stockholm kompletterades utställningen med tio glasformgivare med anknytning till Stockholm. Esmé Alexander, Anna Berglund, Frida Fjellman, Ulla Forsell, Gunilla Kihlgren, Simon Klenell, Matilda Kästel, Sara Lundkvist, Fredrik Nielsen och Karin Törnell ställde ut unika föremål ur sin produktion.

Tidigare har Glass is Tomorrow visats på Musée de la Mine i Saint-Etienne i samband med Biennale Internationale Design och på möbelmässan i Milano tillsammans med Nude Glass från Turkiet. Efter Nationalmuseum Design gick den vidare till Royal College of Art i London under London Design Festival.

Meisenthal, Studio Monsieur, Biochromie, Photo:Anne Zed-Geophotography for Glass is Tomorrow II.
Meisenthal, Studio Monsieur, Biochromie.
Foto: Anne Zed-Geophotography for Glass is Tomorrow II

Introduktioner och visningar

Kort introduktion gavs dagligen kl 13 på svenska, kl 15 på engelska.

Visning, lördagarna 27 juni, 4 juli, 15 augusti, 22 augusti kl 14–ca 15.

Vägledning till föremålen som visas i utställningen


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp