Hans Gedda & Mörkrets mästare

I en retrospektiv utställning visar Nationalmuseum närmare 140 verk av Hans Gedda, en av Sveriges mest betydande fotografer. Porträtt av internationella och svenska kändisar varvas med stilleben och halvdokumentära bilder, från 1950-talet fram till idag.

Bilder: Hans Gedda, Okänd man, ca 1995, Nelson Mandela, 1990 och Självporträtt som den vite clownen, 2012. Bilderna är beskurna

Hans Gedda, Okänd man, ca 1995, Nelson Mandela, 1990 och Självporträtt som den vite clownen, 2012. Bilderna är beskurna

Pågår 5 december 2013 – 30 mars 2014

Hans Gedda (född 1942) hör sedan länge till våra mest betydande fotografer. I den här retrospektiva utställningen visas närmare 140 verk, en blandning av porträtt, stilleben och halvdokumentära bilder. Den glidande skalan mellan de olika uttrycken väcker bland annat frågan om vad som är ett porträtt och vad som skiljer det från andra motiv. De utställda bilderna sträcker sig över ett rikt konstnärskap från 50-talet fram till idag.

Hans Gedda var brådmogen och debuterade som fotograf redan i tonåren. Vi får här se flera ungdomsverk som aldrig tidigare har visats. Utställningen följer Geddas fortsatta utveckling alltifrån studietiden hos Teddy Aarni i Eskilstuna fram till tiden som assistent åt Rolf Winquist i Ateljé Uggla.

Berömda porträtt

Genombrottet kom 1967 med porträtten av Sara Lidman och Tove Jansson. Porträtt är också något som har dominerat Geddas konstnärskap och utgör därför en viktig del av utställningen. Här möts berömda bilder av Angela Davis, Andy Warhol, Nelson Mandela och välkända svenskar som Olof Palme, Birgit Nilsson och Jonas Gardell. I dessa framställningar existerar inte tid och rum, allt är avskalat. Här finns exempel på både närhet och distans. Till det mest nyskapande hör ett porträtt av Carl XVI Gustaf.


Kommersiellt och konstfullt

Gedda har under hela sitt liv verkat som kommersiell fotograf. Men ofta har han skiftat perspektiv och använt samma modeller för egna konstprojekt. Bilder av karaktärsfulla äldre män gjordes parallellt med jeansreklam.

Ett annat exempel är Geddas cirkusbilder, där Cirkus Scott var beställare. Dessa fotografier är en blandning av porträtt och halvdokumentära reportagebilder. De hör till det mest spännande som Gedda gjort och visas därför i separata avdelningar.

I självporträtt har Gedda speglat sig i sina olika motiv. Han har uppträtt både som den vite clownen och som stilleben i form av skrotdelar. På detta sätt experimenterar han än i dag med en glidande skala mellan olika genrer som porträtt, naturstudier eller stilleben. 

Mörkrets mästare

Som en historisk kommentar till Geddas samtida bildvärld visas samtidigt ett urval av museets samling av caravaggister och närbesläktade konstnärer.

I det tidiga 1600-talets Rom utvecklade en grupp konstnärer ett radikalt bildspråk som fick stor betydelse för barockens måleri och senare för både fotografiet och filmen. Målningarna präglas av stora kontraster mellan ljus och mörker, dramatiska berättelser samt människor av kött och blod. Starka känslouttryck och spänningsfylld, närmast aggressiv komposition har fängslat nutidens filmskapare som Scorsese, Jarman och Pasolini. Trots att det skiljer mer än tre hundra år mellan caravaggisterna och Geddas bildvärld finns många gemensamma drag.

Nationalmuseum äger inget original av förebilden Caravaggio, men däremot en samling målningar av mycket hög kvalitet av konstnärer i mästarens efterföljd. I den här utställningen visas totalt 30 oljemålningar av 24 konstnärer från sex länder, däribland berömda namn som  Jusepe de Ribera, Francisco de Zurbarán och Jacob Jordaens.

Bild: Hans Gedda, Cirkusprinsessan
Hans Gedda, Cirkusprinsessan, ca 1995.

Antiveduto Gramatica, Judith med Holofernes huvud.
Antiveduto Gramatica, Judith med Holofernes huvud.

Katalog

I samband med utställningen ges en konstbok om Hans Gedda ut med ett urval av fotografier från utställningen. Texterna är skrivna av utställningskommissarierna Magnus Olausson och Eva-Lena Karlsson. Boken ges ut i svensk och engelsk upplaga.
Läs mer och beställ från Bokshopen.


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp