Om Highlights på lättläst svenska

Highlights: kända och okända konstskatter från Nationalmuseum.
Så heter vår nya utställning.
Där kan du se några av
museets mest kända konstverk.

Vad är ett mästerverk?  Alexander Roslin, Damen med slöjan. Konstnärens hustru Suzanne Giroust Roslin (detalj).
Vem bestämmer vad som är en bra eller dålig tavla?
Det är frågor du kan fundera på
när du besöker vår utställning.
Vi visar både konstverk som är väldigt kända
och konstverk som inte är kända ännu,
men som vi tycker är mästerverk.

Paul Cézanne, Berthe Morisot,
Eva Bonnier och August Strindberg
har målat några av de tavlor som finns på utställningen.
Här finns också skulpturer, konsthantverk och design
från 1500-talet och fram till idag.  

Selfies – Nu och Då
En del av utställningen heter Selfies – Nu & Då.
Där visar vi äldre porträtt
och bilder från vår egen tid.
Utställningen väcker tankar om
hur vi ser på oss själva.

Kanske tycker du att selfien,
som är ett självporträtt som vi tar med mobilkamera, Bild: Självporträtt av Rembrandt Harmensz. van Rijn
är nytt och själviskt.
Men människor har alltid velat bli sedda
och bekräftade i alla tider.
Förr målade man porträtt.
Nu tar vi bilder med mobilkameran.

Katalog med bilder från utställningen
Museet ger ut en katalog
med ett urval av verken som är med i utställning.
I katalogen finns sjuttio bilder
och text på svenska och engelska.

Medan utställningen pågår
kan du ladda ner katalogen gratis som pdf
från Nationalmuseums hemsida.

Utställningen pågår mellan den 15 maj och 31 augusti.

Bilderna till höger är målningar som finns med i utställningen.
Den som är överst heter Damen med slöjan. Den är målad av Alexander Roslin.
Bilden som är längst ner är ett självporträtt målat av Rembrandt.



BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp