Ljus och mörker

Skymning och norrsken, dagsljus, gasljus och flammande eld. Upplev hur konstnärer har avbildat olika slags ljus och använt sig av det för att skapa djup och atmosfär. Se nordiskt sekelskiftesmåleri, foton, konsthantverk och design med ljusanknytning.

Bilder: Carl Larsson, I köksträdgården. Anna Boberg, Norrsken, studie från Nordlandet. Anders Zorn, Luftslott. Bilderna är beskurna.

Carl Larsson, I köksträdgården. Anna Boberg, Norrsken, studie från Nordlandet. Anders Zorn, Luftslott. Bilderna är beskurna.

Pågår 20 juni 2012-3 februari 2013

Ljus och mörker visar se ett 70-tal målningar av nordiska sekelskifteskonstnärer som Carl Larsson, Anna Boberg, Bertha Wegman, Eugen Jansson och Anders Zorn, men också lampor, ljusstakar och andra föremål med ljusanknytning. Du får dessutom se några foton där ljuset och skuggan är centrala. Alla föremålen i utställningen kommer från Nationalmuseums egna samlingar.

Ljuset i konsten och i verkligheten

Ljus och mörker handlar om hur konstnärer har arbetat med belysning och mörkläggning, klara färger och gråskalor för att imitera olika slags ljus och för att skapa illusioner av djup och atmosfäriska fenomen.

Utställningen svarar på några frågor om ljuset i verkligheten och ljuset i konsten. Vilka är ljuskällorna? Hur märks de i bilden? Hur har konstnärer använt ljuset som verkningsmedel och som motiv?

Ny syn på ljuset

Under 1800-talet var intresset stort för realistisk ljusåtergivning. Konstakademieleverna studerade 1600-talsmästarnas ljusdunkelmåleri, där mörka scener lystes upp av ett ensamt ljus eller av en för betraktaren dold ljuskälla.

Efter seklets mitt blev friluftsmåleriet populärt. Konstnärerna flyttade ut från ateljéerna för att måla av naturen på plats, så som den verkligen såg ut. I och med detta utvecklades nya sätt att arbeta med ljus. Konstnärerna började utforska atmosfäriska fenomen och optiska effekter.

Skarpt soldis och mjuka skuggor

På 1880-talet reste många svenska konstnärer till Frankrike där de fångade det skarpa soldiset med klara färger och få skuggor. Ett decennium senare, och tillbaka i Sverige, förändrades deras palett. Färgerna blev starkare och mera mättade, solljuset varmare, skuggorna inte lika hårda. Man arbetade mer med valörer, det vill säga flera nyanser av samma färg.

Revolutionerande ljusteknik

De nya belysningsteknikerna– gasljus, fotogenlampor och så småningom elektriskt ljus– revolutionerade människors vardag. Gasljuset förändrade stadsbilden och gjorde gatorna tillgängliga, även efter mörkrets inbrott. Fotogenlampan var den första industriprodukt som kom att bli var mans egendom. Den förde med sig ett helt nytt inomhusljus som förändrade människors sociala liv. Det blev möjligt för alla att arbeta, läsa och umgås med lampan som samlingspunkt. 

Det artificiella ljuset tog också plats i konsten: som motiv eller som dold ljuskälla. Armaturer av olika slag blev formgivarnas angelägenhet.

Prins Eugen: Fabriken. Utsikt från Waldemarsudde mot gamla Saltsjökvarn.
Prins Eugèn, Fabriken. Utsikt mot Waldemarsudde mot gamla Saltsjökvarn

Katalog

Katalogen som gavs ut i samband med utställningen finns att köpa i Bokshoppen på nätet eller i museets Butik.
Pris: 59 kronor

Beställ katalogen från Bokshoppen.

Visningar

Guidade kortvisningar lördag 2 februari kl 15–15.20 och 18–18.20.

Boka en privat gruppvisning av utställningen.

Föreläsning

Föreläsning med utställningskommissarie Martin Olin.
Tisdag 15 februari kl 18–19.

 Bild: Jugendlampa från Orrefors, Axel Enoch Boman
 
Jugendlampa från Orrefors, Axel Enoch Boman


 


BESÖKSADRESS:

Konstbiblioteket och arkiven 
Holmamiralens väg 2,
Skeppsholmen, Stockholm 

Se övriga adresser här

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp