Lust & Last

Lust & Last visar hur synen på sexualitet, dygd och synd har skildrats i konsten från 1500-talet och fram till idag. Hur har gränsen för vad som har ansetts omoraliskt förändrats genom historien och hur ser det ut idag? Kom och testa dina egna gränser!

Bilder: Danaë och guldregnet, Adolf Ulrik Wertmüller, Knäböjande nunna, recto, Martin van Meytens d.y. This girl has inner beauty (ett av tre i samma verk), Lotta Antonsson.

Danaë och guldregnet, Adolf Ulrik Wertmüller, Knäböjande nunna, recto, Martin van Meytens d.y. This girl has inner beauty (ett av tre i samma verk), Lotta Antonsson. Bilderna är beskurna.

Pågår 24 mars 2011–14 augusti 2011

Utställningen Lust & Last visar exempel på hur sexualitet, dygd och synd har skildrats i konsten från 1500-talet fram till idag. Från en tid när kyrkan predikade att sexuell kontakt bara fick förekomma inom äktenskapet till dagens ifrågasättande av vem den erotiska konsten är skapad för.

Totalt visas 200 verk från museets egna samlingar, en blandning av målningar, teckningar, skulpturer och konsthantverk. Du kan också se ett äkta kyskhetsbälte!

Nakenchock

I utställningen visas bland annat målningar av kvinnor som visar upp sina nakna bakdelar. Den erotiska anspelningen i sådana bilder ansågs länge vara syndig, eftersom kärleksakten (mellan man och hustru förstås!) krävde ögonkontakt. Samlag bakifrån var något som endast djur hade för sig.

Bild: Alone in a brown room, Annika von Hausswolf
Alone in a brown room, Annika von Hausswolf

Snuskgubbar

Du får också se en rad grova, sexuella nidteckningar från en brevväxling mellan konstnärerna Johan Tobias Sergel och Carl August Ehrensvärd. Teckningarna var högst privata och har, fram till nu, knappt alls visats för publik.

Moralpanik

Äldre tiders skildringar av mytologiska eller bibliska historier var ofta förevändningar för att få visa lite naket. Samtidigt var de moraliserande med anspelningar på konsekvenserna av ett syndigt leverne. Den moraliska undertonen gjorde nakenbilderna rumsrena. På 1800-talet ställde dock nakenheten till med moraliska problem. Inte minst på museerna där man försåg antika skulpturer med specialtillverkade fikonlöv på lämpliga ställen för att inte visa något oanständigt.

Vem har rätten att titta?

Den erotiska konsten har alltid varit närvarande, även om det riktigt ”snuskiga” inte visats för en stor publik. Den typen av konst förekom bara i männens privata rum. I de samtida verken som du kan se i utställningen diskuterar konstnärer som Kristina Jansson, Gisela Schink och Lars Nilsson frågan om vem som äger blicken – ska erotisk konst alltid betraktas av en man?

En utställning för alla?

Utställningen gör inte anspråk på att avgöra vad som är rätt eller fel. Alla har vi vår egen tolkning av begreppen lust och last och det är alltid upp till betraktaren var den personliga gränsen går. Men visst går det som förälder att ta med sig sina barn i utställningen – var bara beredd på att behöva svara på en och annan pinsam fråga!

 Bild: Tänker han på druvorna? Francois Boucher

Tänker han på druvorna? Francois Boucher.

 

Bild: He was an assman, I guess, Lars Nilsson.
He was an assman, I guess, Lars Nilsson.

Program

Introduktion och visningar
Juli: ingår i visning av samlingar och utställningar, tisdagar kl 13 på engelska, torsdagar kl 13 på svenska
2–5 augusti (Pride-veckan): Specialvisning, tisdag, onsdag, torsdag och fredag kl 13 på svenska. Samling i Hörsalen. 
9 samt 11 augusti: ingår i visning av samlingar och utställningar, tisdag kl 13 på engelska, torsdag kl 13 på svenska.

BildspelI Hörsalen kan du se ett cirka 12 minuter långt bildspel som introducerar utställingen. Du kan också se bildspelet här på webben. Under juli och augusti varvas bildspelet med en ca 30 minuter lång film om museet.
Visning på teckenspråk Bild: symbol för teckenspråk. 
Lördag 9 april

Syntolkad visning
Torsdag 31 mars kl 11.15.

Föreläsningar
Tisdagar 29 mars, 5 april, 12 april kl 18-19.

Temadag
Söndag 10 april kl 13– 15.

Boka en privat gruppvisning.

Bildspel och filmer

Se bildspelet som är en introduktion till utställningen. Du kan också se ett samtal mellan utställningskommissarierna, samt två av de medverkande samtidskonstnärerna, Sara-Vide Ericsson och Oscar Guermouche, som berättar om sina verk.

Bild: Nidbild över Gustav IV Adolfs tillblivelse, Carl August Ehrensvärd
Nidbild över Gustav IV Adolfs tillblivelse, Carl August Ehrensvärd

Entréavgift

120 kronor/person ordinarie pris, 100 kronor för studerande, pensionärer, grupper om minst 15 personer. Barn och unga under 19 år har alltid fri entré.

Bild: Kärlek och barnpassning, Johan Tobias Sergel.
Kärlek och barnpassning, Johan Tobias Sergel

Recensioner

Här kan du se klipp från TV där utställningen har recenserats.

SVT Godmorgon Sverige
SVT Kulturnyheterna
TV4 Nyhetsmorgon

 

 


 



> Tipsa en vän

Öppettider:

Tisdag–fredag 11–18
lördag, söndag 12–16
måndag stängt

Adress:
På Konstakademien på Fredsgatan 12. 

Följ oss:

Facebooks logotyp  Twitters logotyp  You Tubes logotyp

Instagrams logotyp   Flickr logotyp