Gustaf Mauritz Armfelt

av Adolf Ulrik Wertmüller

Konventioner om maskulinitet och femininitet har skiftat genom århundradena. Det blir tydligt när vi betraktar historiska porträtt. Gustaf Mauritz Armfelt var en av Gustav III:s främsta gunstlingar. Kungen utnämnde honom till flera höga hov- och militärbefattningar. Han utsågs även till ledamot i Svenska Akademien. Armfelt beundrades av sin samtid för sin skönhet. Den var till och med omtalad vid flera europeiska hov.

Dåtidens aristokrati fascinerades av teatrala iscensättningar och det var inte ovanligt att man lät sig avporträtteras som Armfeldt - i teaterkostym. Porträttet antas vara målat i samband med hans bröllop, då en teaterföreställning, där brudparet själva agerade, ingick i firandena.

När detta porträtt målades tillhörde Gustaf Mauritz Armfelt den yttersta makteliten i Sverige. Porträttet förmedlade och stärkte hans sociala ställning och status. Dagens betraktare förknippar kanske inte hans androgyna utseende med makt och socialt inflytande, men för Armfelts samtid representerade hans utseende just detta. Genom den gula tunikan anas hans ena bröstvårta. Det lockiga håret, den ljusa hyn och de mulliga armarna gör honom till en sensuell man, som med sin milda blick upprättar kontakt med betraktaren. Maktens utseende skiftar genom historien och är nära förknippat med föreställningar om kön.

 
 
 

Bild: Gustaf Mauritz Armfelt, Adolf Ulrik Wertmüller.

Gustaf Mauritz Armfelt, Adolf Ulrik Wertmüller.