Båtar på en liten sjö.

Nyförvärv: Båtar framför grottan i parken vid Méréville av Hubert Robert

Nationalmuseum har nyligen förvärvat en liten målning av Hubert Robert som visar en vy från parken i Méréville, troligen utförd 1786-87. Robert har framförallt blivit känd för sina pittoreska vedutor från Rom, ofta sammansatta av ett fantasiartat konglomerat med olika berömda ruiner och monument. Mindre känd är hans verksamhet som trädgårdsskapare. Den nyförvärvade målningen tillkom i samband med de arbeten Hubert Robert gjorde i parken vid Méréville för den förmögne bankiren, markis Jean-Joseph de Laborde.

Den franske konstnären Hubert Robert (1733-1808), även kallad ”Robert des ruines”, förknippas framförallt med storslagna och pittoreska vyer från Rom där han vistades i mer än ett decennium från 1754. Vid hemkomsten till Paris 1765 var han redan ett stort namn och fortsatte att göra fantasibilder med sammanställningar av olika monument, s.k. capriccios, liksom vyer från Paris. Robert arbetade vidare på ruintemat och besläktade ämnen som bränder och förstörelse.

Roberts konstnärliga meriter bidrog snart också till att han utnämndes till kunglig trädgårdsskapare, dessinateur des Jardins du Roy. Det var dock väldigt lite som förenade Robert med hans berömde föregångare på posten, André Le Nôtre, då han aldrig verkar ha utfört en planritning till någon trädgård. Hans främsta hjälpmedel var istället teckningar och målningar med olika vyer av de planerade anläggningarna. Mycket litet talar heller för att Robert själv stakade ut någon park med utgångspunkt i sina vyer. I stället fungerade hans målningar som reklambilder, avsedda för beställaren. Samtidigt kunde de tjäna som grundval för de olika specialister, för vilka Robert var den samordnande kraften. Här förekom arkitekter, skulptörer och trädgårdsmästare. Utan deras hjälp hade han aldrig kunnat förverkliga några av sina trädgårds- och parkidéer. Robert var därför snarare en entreprenör och ”designer”.

Båtar på en liten sjö.

Hubert Robert, Båtar framför grottan i parken vid Méréville, troligen utförd 1786-87. Foto: Cecilia Heisser/Nationalmuseum.

Båtar på en liten sjö.

Den nyligen förvärvade målningen är med största säkerhet ett exempel på Roberts unika sätt att med hjälp av oljemålningar skapa trädgårdar och parker, i detta fall Méréville beläget 65 km sydväst om Paris. Robert engagerades av dess ägare, markis Jean-Joseph de Laborde år 1786. Allt fick ett abrupt slut när markisen blev giljotinerad 1794. Fram till dess pågick en febril verksamhet med omfattande anläggningsarbeten i parken. Förutom olika lusthus och monument tillkom flera konstgjorda grottor. Robert hade erfarenhet av detta bl.a. från Versailles där han ett decennium tidigare skapat en pittoresk grottformation kring skulpturgruppen les Bains d’Apollon från 1600-talet gjord av François Girardon och Thomas Regnaudin i en av trädgårdsanläggningarna. Nu tog Robert med sig samma konstnärer som han arbetat med i Versailles, bl.a. skulptören Yves-Éloi Boucher, brorson till den berömde François Boucher. Denne och flera andra nämns i Roberts brevväxling med markis de Laborde, som ansvariga för att göra tredimensionella modeller till de stora grottorna i Méréville. Som inspiration och vägledning fungerade bl.a. Roberts målningar av det slag som Nationalmuseum nyligen förvärvat. Båtar framför grottan i parken vid Méréville kan jämföras med Roberts bägge målningar i Nationalmuseum med vyer från Méréville (NM 2794-2795), som visar de stora grottorna, kaskaden, den rustika träbron och lusthuset.

Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor samt privata stiftelse- och fondmedel. Förvärvet av målningen av Robert har möjliggjorts genom medel från stiftelsen Hedda och N.D. Qvists minnesfond.

Inventarienummer NM 7480