Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):
Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):
Vill du se fler likadana turer med innehåll ur Nationalmuseums samlingar?
Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):
Artist: Unknown
Title: Karl I och Karl II, kungar av England, Anamorfos
Description:
En förvrängd bild som får sina rätta proportioner när den betraktas ur en särskild vinkel, eller i en spegel, kallas för anamorfos.
Här behövs en cylinderformad spegel och den ska placeras exakt där dödskallen är under porträttet av Karl I (1600-1649, Kung av England, Irland och Skottland). Då blir bilden rätt! Under barocken hade anamorfa bilder sin storhetstid, men många konstnärer genom historien, exempelvis Leonardo da Vinci (1452-1519), målade såna bilder för att utforska perspektiv och skapa bildgåtor.
Datafält | Värde |
Titel | Karl I och Karl II, kungar av England, Anamorfos |
Artist | Unknown |
Teknik/Material | Olja på trä |
Mått | Mått 41 x 50 cm |
Förvärv | Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer | NMGrh 2527 recto |
Artist: Unknown
Title: Karl I och Karl II, kungar av England och Skottland, Anamorfos
Description:
En förvrängd bild som får sina rätta proportioner när den betraktas ur en särskild vinkel, eller i en spegel, kallas för anamorfos.
Här behövs en cylinderformad spegel och den ska placeras exakt där dödskallen är under porträttet av Karl I (1600-1649, Kung av England, Irland och Skottland). Då blir bilden rätt! Under barocken hade anamorfa bilder sin storhetstid, men många konstnärer genom historien, exempelvis Leonardo da Vinci (1452-1519), målade såna bilder för att utforska perspektiv och skapa bildgåtor.
Datafält | Värde |
Titel | Karl I och Karl II, kungar av England och Skottland, Anamorfos |
Artist | Unknown |
Teknik/Material | Olja på trä |
Mått | Mått 41 x 50 cm |
Förvärv | Övertagande 1865 Kongl. Museum |
Inventarienummer | NMGrh 2527 verso |
Artist: Domenico Fetti
Title: David med Goliats avhuggna huvud
Description:
Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.
Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.
Bläddra vidare så kan du se fler exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel, om målningen.
Datafält | Värde |
Titel | David med Goliats avhuggna huvud |
Artist | Domenico Fetti, Italian, född 1588 eller 1589, född 1588 eller 1589, död 1624 |
Teknik/Material | Olja på duk |
Mått | Ram 190 x 127 x 10 cm ungefärligt mått, Mått 160,7 x 99,1 cm |
Datering | Utf. 1620-talet |
Förvärv | Inköp 2014 Wirosfonden |
Inventarienummer | NM 7280 |
Artist: Abraham Warnberger II
Title: Kanna
Description:
Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.
Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.
Bläddra vidare så kan du se ett till exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel, om målningen (som visades på föregående sida) och om teckningen (som kommer på nästa sida).
Datafält | Värde |
Titel | Kanna |
Master | Abraham Warnberger II, German, född 1632, död 1704, verksam 1664 - 1704 |
Teknik/Material | Delvis förgyllt silver |
Mått | Mått 79,5 x 33 x 29 cm, Vikt 4230 g |
Datering | Utf. ca 1691 - 1695 |
Förvärv | Inköp 2009 Barbro Osher Pro Suecia Foundation |
Inventarienummer | NMK 55/2009 |
Artist: Simone Felice Delino
Title: inkPresentationsritning för tillfällig facad framför San Salvatore in Lauro, Rom, inför festligheterna i samband med drottning Kristinas tillfrisknande
Description:
Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.
Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.
Bläddra vidare så kan du se ett till exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel om teckningen.
Datafält | Värde |
Titel | inkPresentationsritning för tillfällig facad framför San Salvatore in Lauro, Rom, inför festligheterna i samband med drottning Kristinas tillfrisknande |
Artist | Simone Felice Delino, Italian |
Teknik/Material | Penna och brunt bläck, laverad i grått, spår av svartkrita, på papper |
Mått | Mått [pappersyta] 57 x 39,5 cm |
Datering | Utf. 1689 |
Förvärv | Inköp 2015 med Sara och Johan Emil Graumanns donationsmedel |
Inventarienummer | NMH 3/2015 |
Artist: Gustaf Adolph Ditzinger
Title: Chiffonjé
Description:
Ett högt skrivskåp där den undre delen liknar en byrå kallas för chiffonjé. Det är det franska ordet för tygbit (chiffon) som gjort att möbeltypen kallas så.
Chiffonjéer blev mycket populära under det tidiga 1800-talet. Exemplaret på bilderna här nedanför tillverkades under 1780-talet i Georg Haupts verkstad i Stockholm av snickaren Gustaf Adolf Ditzinger (1760-1800), då verkstaden drevs av Haupts änka Sara Haupt (1759-1830). Chiffonjén ingick sedan i den nyklassicistiska inredningen från 1780-talet på hertig Fredrik Adolfs lustslott Tullgarn.
På det översta lådförstycket finns en fris av brännförgyllda ornament. I mitten syns Apollons lagerkrönta huvud och tillsammans med flikiga akantusblad bildar lagerbladen ett flätverk, med ebenholts som kontrasterande bakgrund. Apollon var under antiken ljusets, konsternas och poesins gud.
Chiffonjén är fanerad med en mängd olika exklusiva träslag som citronträ, ebenholts, platan och rosenträ. Den präglas särskilt av mahogny, det mörka träslaget, som blev mycket eftertraktat i slutet av 1700-talet och fortsatte vara det under 1800-talet.
Datafält | Värde |
Titel | Chiffonjé |
Designer | Gustaf Adolph Ditzinger, född 1760, död 1800 |
Manufacturer | Georg Haupts verkstad (1771-1789) |
Teknik/Material | Birch, ebony, mahogany, sycamore and other woods, Carrara marble, gilt bronze |
Mått | Mått 146 x 126 x 62 cm |
Datering | Utf. 1787 - 1789 |
Förvärv | Inköp 2019 med Axel Hirschs donationsmedel |
Inventarienummer | NMK 113/2019 |
Artist: Johan Wilhelm Bergström
Title: Charlotta Ronjon, g. Bergström (1817–1891), konstnärens maka, 1840-tal
Description:
För 181 år sedan, 1839, offentliggjordes fransmannen Daguerres fotografiska teknik, daguerreotypin, den första fotografiska teknik som efterlämnat ett varaktigt resultat. Bruksanvisningen som den franska vetenskapsakademin publicerade gavs ut på svenska av Bonniers förlag redan i december samma år.
En av de första svenska daguerreotypisterna var Johan Wilhelm Bergström. Nationalmuseum har nyligen förvärvat ett centralt verk inom tidigt svenskt fotografi, Bergströms porträtt av sin hustru Henriette Charlotta Catharina. Daguerreotypen är sannolikt utförd kring 1840-talets mitt, en tid då Bergström var en av de ytterst få porträttfotografer som verkade i Stockholm. Den fantastiska skärpan och den känsliga kompositionen gör detta till ett av daguerreotypistens finaste verk.
Datafält | Värde |
Titel | Charlotta Ronjon, g. Bergström (1817–1891), konstnärens maka, 1840-tal |
Photographer | Johan Wilhelm Bergström, Swedish, född 1812, död 1881 |
Teknik/Material | Daguerreotyp, half-plate |
Mått | Mått [dager] 14,3 x 9,3 cm, Montering 21,7 x 17,5 x 0,5 cm , Mått 25 x 21,4 x 2,5 cm [etui stängt] , Mått 25 x 42,5 x 1,5 cm etui [öppet] |
Datering | Utf. troligen 1840-talet |
Förvärv | Inventarieförd 2020 (Inköp 2019 med donationsmedel ur Wiros-fonden och Gripsholmsföreningen av år 1937) |
Inventarienummer | NMGrh 5206 |
Artist: Unknown
Title: Dosa med fälllock
Description:
Under 1700-talet började små dosor av emalj på metall att tillverkas i Europa och mot slutet av seklet massproducerades den här typen av dosor. Särskilt många tillverkades i England. Djurmotiv så som mopsar, kaniner och fåglar och andra djur var populära.
För att tillverka dosorna skapades först delarna till dosan i tunn kopparplåt. Sedan lades emaljen på i flera lager samt målades och brändes i en ugn efter varje nytt lager. För att undvik att emaljen blev kantstött försågs dosorna med kanter av metall som ibland var förgyllda.
Datafält | Värde |
Titel | Dosa med fälllock |
Teknik/Material | Emalj på koppar |
Mått | Mått 6 cm |
Datering | Utf. 1760 - 1780 |
Förvärv | Testamentarisk gåva 1894 Carl Fredrik Dahlgren |
Inventarienummer | NMK 400/1895 |