Följande innehåll kommer användas i webbturen

Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):

Följ med oss från A till Ö. Varje bokstav i alfabetet leder dig till "konstiga" ord, konstverk, stilar och konstnärer.


Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):

Vill du se fler likadana turer med innehåll ur Nationalmuseums samlingar?


Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):

Klicka här för att se ett urval av konstverk utställda på Nationalmuseum i Stockholm


Objektlista

Karl I och Karl II, kungar av England, Anamorfos

Artist: Unknown

Title: Karl I och Karl II, kungar av England, Anamorfos

Description:

A som i Anamorfos

En förvrängd bild som får sina rätta proportioner när den betraktas ur en särskild vinkel, eller i en spegel, kallas för anamorfos.

Här behövs en cylinderformad spegel och den ska placeras exakt där dödskallen är under porträttet av Karl I (1600-1649, Kung av England, Irland och Skottland). Då blir bilden rätt! Under barocken hade anamorfa bilder sin storhetstid, men många konstnärer genom historien, exempelvis Leonardo da Vinci (1452-1519), målade såna bilder för att utforska perspektiv och skapa bildgåtor.

Datafält Värde
Titel Karl I och Karl II, kungar av England, Anamorfos
Artist Unknown
Teknik/Material Olja på trä
Mått Mått 41 x 50 cm
Förvärv Övertagande 1865 Kongl. Museum
Inventarienummer NMGrh 2527 recto
Karl I och Karl II, kungar av England och Skottland, Anamorfos

Artist: Unknown

Title: Karl I och Karl II, kungar av England och Skottland, Anamorfos

Description:

A som i Anamorfos

En förvrängd bild som får sina rätta proportioner när den betraktas ur en särskild vinkel, eller i en spegel, kallas för anamorfos.

Här behövs en cylinderformad spegel och den ska placeras exakt där dödskallen är under porträttet av Karl I (1600-1649, Kung av England, Irland och Skottland). Då blir bilden rätt! Under barocken hade anamorfa bilder sin storhetstid, men många konstnärer genom historien, exempelvis Leonardo da Vinci (1452-1519), målade såna bilder för att utforska perspektiv och skapa bildgåtor.

Datafält Värde
Titel Karl I och Karl II, kungar av England och Skottland, Anamorfos
Artist Unknown
Teknik/Material Olja på trä
Mått Mått 41 x 50 cm
Förvärv Övertagande 1865 Kongl. Museum
Inventarienummer NMGrh 2527 verso
David med Goliats avhuggna huvud

Artist: Domenico Fetti

Title: David med Goliats avhuggna huvud

Description:

B som i Barock

Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.

Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.

Bläddra vidare så kan du se fler exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel, om målningen.

Datafält Värde
Titel David med Goliats avhuggna huvud
Artist Domenico Fetti, Italian, född 1588 eller 1589, född 1588 eller 1589, död 1624
Teknik/Material Olja på duk
Mått Ram 190 x 127 x 10 cm ungefärligt mått, Mått 160,7 x 99,1 cm
Datering Utf. 1620-talet
Förvärv Inköp 2014 Wirosfonden
Inventarienummer NM 7280
Kanna

Artist: Abraham Warnberger II

Title: Kanna

Description:

B som i Barock

Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.

Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.

Bläddra vidare så kan du se ett till exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel, om målningen (som visades på föregående sida) och om teckningen (som kommer på nästa sida).

Datafält Värde
Titel Kanna
Master Abraham Warnberger II, German, född 1632, död 1704, verksam 1664 - 1704
Teknik/Material Delvis förgyllt silver
Mått Mått 79,5 x 33 x 29 cm, Vikt 4230 g
Datering Utf. ca 1691 - 1695
Förvärv Inköp 2009 Barbro Osher Pro Suecia Foundation
Inventarienummer NMK 55/2009
inkPresentationsritning för tillfällig facad framför San Salvatore in Lauro, Rom, inför festligheterna i samband med drottning Kristinas tillfrisknande

Artist: Simone Felice Delino

Title: inkPresentationsritning för tillfällig facad framför San Salvatore in Lauro, Rom, inför festligheterna i samband med drottning Kristinas tillfrisknande

Description:

B som i Barock

Barock är namnet på en konststil och period som används om bildkonst, musik, litteratur och arkitektur med ursprung i Europa från sent 1500- till tidigt 1700-tal. Beteckningen tillkom under senare delen av 1800-talet och ordet hämtades från franskan men har troligen rötter i det portugisiska ordet för oregelbunden pärla: barroco.

Stilen är dramatisk, storslagen och överdådig med slingrande former och gärna stora kontraster mellan ljus och mörker. Ordet barockt har sedan det började användas fungerat positivt men också nedsättande, då om något som är för mycket, orimligt eller befängt.

Bläddra vidare så kan du se ett till exempel på barockkonst i Nationalmuseums samlingar.
För dig som verkligen vill fördjupa dig länkar vi till en vetenskaplig artikel om teckningen.

Datafält Värde
Titel inkPresentationsritning för tillfällig facad framför San Salvatore in Lauro, Rom, inför festligheterna i samband med drottning Kristinas tillfrisknande
Artist Simone Felice Delino, Italian
Teknik/Material Penna och brunt bläck, laverad i grått, spår av svartkrita, på papper
Mått Mått [pappersyta] 57 x 39,5 cm
Datering Utf. 1689
Förvärv Inköp 2015 med Sara och Johan Emil Graumanns donationsmedel
Inventarienummer NMH 3/2015
Chiffonjé

Artist: Gustaf Adolph Ditzinger

Title: Chiffonjé

Description:

C som i Chiffonjé

Ett högt skrivskåp där den undre delen liknar en byrå kallas för chiffonjé. Det är det franska ordet för tygbit (chiffon) som gjort att möbeltypen kallas så.

Chiffonjéer blev mycket populära under det tidiga 1800-talet. Exemplaret på bilderna här nedanför tillverkades under 1780-talet i Georg Haupts verkstad i Stockholm av snickaren Gustaf Adolf Ditzinger (1760-1800), då verkstaden drevs av Haupts änka Sara Haupt (1759-1830). Chiffonjén ingick sedan i den nyklassicistiska inredningen från 1780-talet på hertig Fredrik Adolfs lustslott Tullgarn.

På det översta lådförstycket finns en fris av brännförgyllda ornament. I mitten syns Apollons lagerkrönta huvud och tillsammans med flikiga akantusblad bildar lagerbladen ett flätverk, med ebenholts som kontrasterande bakgrund. Apollon var under antiken ljusets, konsternas och poesins gud.

Chiffonjén är fanerad med en mängd olika exklusiva träslag som citronträ, ebenholts, platan och rosenträ. Den präglas särskilt av mahogny, det mörka träslaget, som blev mycket eftertraktat i slutet av 1700-talet och fortsatte vara det under 1800-talet.


Datafält Värde
Titel Chiffonjé
Designer Gustaf Adolph Ditzinger, född 1760, död 1800
Manufacturer Georg Haupts verkstad (1771-1789)
Teknik/Material Birch, ebony, mahogany, sycamore and other woods, Carrara marble, gilt bronze
Mått Mått 146 x 126 x 62 cm
Datering Utf. 1787 - 1789
Förvärv Inköp 2019 med Axel Hirschs donationsmedel
Inventarienummer NMK 113/2019
Charlotta Ronjon, g. Bergström (1817–1891), konstnärens maka, 1840-tal

Artist: Johan Wilhelm Bergström

Title: Charlotta Ronjon, g. Bergström (1817–1891), konstnärens maka, 1840-tal

Description:

D som i Daguerrotypi

För 181 år sedan, 1839, offentliggjordes fransmannen Daguerres fotografiska teknik, daguerreotypin, den första fotografiska teknik som efterlämnat ett varaktigt resultat. Bruksanvisningen som den franska vetenskapsakademin publicerade gavs ut på svenska av Bonniers förlag redan i december samma år.

En av de första svenska daguerreotypisterna var Johan Wilhelm Bergström. Nationalmuseum har nyligen förvärvat ett centralt verk inom tidigt svenskt fotografi, Bergströms porträtt av sin hustru Henriette Charlotta Catharina. Daguerreotypen är sannolikt utförd kring 1840-talets mitt, en tid då Bergström var en av de ytterst få porträttfotografer som verkade i Stockholm. Den fantastiska skärpan och den känsliga kompositionen gör detta till ett av daguerreotypistens finaste verk.

Datafält Värde
Titel Charlotta Ronjon, g. Bergström (1817–1891), konstnärens maka, 1840-tal
Photographer Johan Wilhelm Bergström, Swedish, född 1812, död 1881
Teknik/Material Daguerreotyp, half-plate
Mått Mått [dager] 14,3 x 9,3 cm, Montering 21,7 x 17,5 x 0,5 cm , Mått 25 x 21,4 x 2,5 cm [etui stängt] , Mått 25 x 42,5 x 1,5 cm etui [öppet]
Datering Utf. troligen 1840-talet
Förvärv Inventarieförd 2020 (Inköp 2019 med donationsmedel ur Wiros-fonden och Gripsholmsföreningen av år 1937)
Inventarienummer NMGrh 5206
Dosa med fälllock

Artist: Unknown

Title: Dosa med fälllock

Description:

E som i emalj

Under 1700-talet började små dosor av emalj på metall att tillverkas i Europa och mot slutet av seklet massproducerades den här typen av dosor. Särskilt många tillverkades i England. Djurmotiv så som mopsar, kaniner och fåglar och andra djur var populära.

För att tillverka dosorna skapades först delarna till dosan i tunn kopparplåt. Sedan lades emaljen på i flera lager samt målades och brändes i en ugn efter varje nytt lager. För att undvik att emaljen blev kantstött försågs dosorna med kanter av metall som ibland var förgyllda.

Datafält Värde
Titel Dosa med fälllock
Teknik/Material Emalj på koppar
Mått Mått 6 cm
Datering Utf. 1760 - 1780
Förvärv Testamentarisk gåva 1894 Carl Fredrik Dahlgren
Inventarienummer NMK 400/1895