Rubrik (Denna text visas över "Läs mer" texten samt över alla samlade verk i samlingen):
Text (Denna text kommer visas under rubriken för webbturen):
I början av 1800-talet användes främst mytologi och gudar för att berätta om ideal och värderingar. För en socialt framgångsrik man var det hedrande att avbildas på antikt vis i toga (mantel). Men tidens stora och omtumlande samhällsförändringar påverkade även konsten och människor började avbildas alltmer verklighetstroget med moderna kläder, frisyrer och skönhetsfel.
Urvalet av porträtt i Skulpturgården speglar samhällsutvecklingen. Flera av de avbildade personerna var med och byggde upp det moderna Sverige. Här finns en folkskolepedagog, den svenska gymnastikens fader, en kanal- och järnvägsbyggare, politiker, författare och Nationalmuseums byggledare.
1800-talet var ett mansdominerat samhälle, med sämre möjligheter för kvinnor att få utbildning och inflytande. Få framstående kvinnor är representerade i Nationalmuseums samling. En central gestalt, författaren Fredrika Bremer, har därför valts som utgångspunkt för ett särskilt pedagogiskt projekt om genus, porträttkonst och skulptörens arbetsprocess.
Text för fler Samlingar (Detta är locktexten för fler webbturer som visas längst ned på sidan):
Ingen text angiven
Artist: Theodor Lundberg
Title: I sorg
Description:
Datafält | Värde |
Titel | I sorg |
Artist | Theodor Lundberg, Swedish, född 1852-06-21, död 1926-01-03 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 110 cm |
Datering | Utf. 1900 |
Förvärv | Inköp 1900 statliga inköpsmedel |
Inventarienummer | NMSk 908 |
Artist: Carl Gustaf Qvarnström
Title: Fredrika Bremer, författare
Description:
Projekt Fredrika Bremer
Få porträtt i Nationalmuseums 1800-talssamling föreställer framstående yrkeskvinnor. Det speglar tidens ojämlika förhållanden, där kvinnor hade sämre möjligheter att skaffa sig utbildning och inflytande. Fredrika Bremer finns avbildad i gips, men bysten är för ömtålig för Skulpturgårdens miljö. För att kunna visa Bremer fick porträttet därför en skyddande glashuv. Det blev dessutom utgångspunkt för ett pedagogiskt projekt om genus, porträttkonst och skulptörens arbetsprocess.
Fredrika Bremer var en av sin tids mest kända svenskar och är en pionjär inom kvinnorörelsen. Hon skrev om aktuella samhällsfrågor, såsom romanen Hertha (1856). Den handlar om kvinnors rätt att förklaras myndiga och väckte stor debatt. År 1858 ändrades lagen och ogifta kvinnor kunde ansöka om att bli myndiga vid 25 års ålder. Som myndiga kunde kvinnor utan tillstånd från manlig förmyndare ingå avtal, sköta sin ekonomi och driva egna företag. Carl Gustaf Qvarnströms porträtt i gips är daterat 1866, året efter Fredrika Bremers död. Sannolikt är det gjort efter fotografi och var troligen avsett att utföras i ett mer beständigt material. Qvarnström avled själv året därpå och hann inte hugga porträttet i marmor. Han var, liksom Bremer, viktig för kvinnosaken. Under Qvarnströms tid som direktör på Konstakademien inrättades den första avdelningen för kvinnor 1864. Om Qvarnström hade utfört bysten i marmor hade gipsversionen använts som modell. För att skona gipsoriginalet lät museet i stället framställa en ny proportionsmodell. En kamera roterades runt gipsen och tog 144 bilder. Bilderna bearbetades digitalt och med hjälp av en 3D-skrivare skrevs ett nytt exemplar ut i nylon, och skickades till en skulptör i Carrara i Italien. Med hjälp av en så kallad punkteringsapparat överförde skulptören modellens mått till ett stenblock. Genom att flytta apparaten mellan modellen och stenen märks punkter ut som visar hur djupt stenen ska huggas. När alla punkterna huggits fram till sitt rätta djup friläggs ytorna däremellan. Marmorhuggning är tidskrävande. Det tog flera månader att hugga bysten av Fredrika Bremer. Först används grova verktyg som mejslar, hammare, klubbor och borrar. Slutarbetet görs med finare verktyg som filar, slipstenar och sandpapper. För att ge stenen liv och rörelse låter skulptören släta och råa ytor, som reflekterar ljuset olika, spela mot varandra. För att kunna visa flera steg i processen har Bremer inte huggits helt klar, utan är på väg att framträda ur marmorblocket.
Datafält | Värde |
Titel | Fredrika Bremer, författare |
Artist | Carl Gustaf Qvarnström, Swedish, född 1810, död 1867 |
Teknik/Material | Gips |
Mått | Basplatta 21 cm, 62,2 x 40,9 x 30,7 cm , Mått 62 cm |
Datering | Sign. 1866 |
Förvärv | Inköp 1869 |
Inventarienummer | NMSk 607 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Helena, Menelaos gemål
Description:
Den ideala människan
I början av 1800-talet dominerades skulpturkonsten av klassicismens tro på en förädlad verklighet. Resultatet av denna idealism var ett svalt och ungt kroppsideal med kyska kvinnor och heroiska män. Verkliga och sensuella kroppar eftersträvades inte, men dräkter och accessoarer avbildades i detalj. Idealet passade den vita marmorn, på en gång kall och sinnlig. Motiv hämtades från välkända mytologiska eller religiösa berättelser i syfte att fostra betraktaren till en ädel människa. Antik grekisk och romersk konst var förebilder. Skulpturer i marmor var ofta beställningsarbeten för en representativ miljö. Flera av skulptörerna som finns representerade här hade ateljé i Rom.
I den grekiska mytologin var Helena dotter till guden Zeus och hustru till Menelaos, kung av Sparta. Hennes stora skönhet orsakade konflikter. Trots att Helena var gift lovade kärleksgudinnan Afrodite bort henne till prins Paris av Troja. När han for till Sparta och förde bort Helena utbröt trojanska kriget.
Datafält | Värde |
Titel | Helena, Menelaos gemål |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | Mått 55 cm, 55 x 28 x 23 cm , 19,5 cm |
Förvärv | Gåva 1860 kungl. sekreteraren Johan Filip Hebbe |
Inventarienummer | NMSk 396 |
Artist: Johan Niklas Byström
Title: Bacchushuvud
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Bacchushuvud |
Artist | Johan Niklas Byström, Swedish, född 1783, död 1848 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 74 cm |
Förvärv | Gåva 1846 Per Ulmgrens arvingar |
Inventarienummer | NMSk 383 |
Artist: Carl Gustaf Qvarnström
Title: Torsten Rudensköld, pedagog
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Torsten Rudensköld, pedagog |
Artist | Carl Gustaf Qvarnström, Swedish, född 1810, död 1867 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 67 cm |
Förvärv | Gåva 1899 brukspatron Hjalmar Petrés dödsbo |
Inventarienummer | NMSk 892 |
Artist: Hans Michelsen
Title: Per Henrik Ling, professor, skald
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Per Henrik Ling, professor, skald |
Artist | Hans Michelsen, Norwegian, född 1789, död 1859 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 73,5 cm, Vikt 100 kg |
Förvärv | Inköp 1891 |
Inventarienummer | NMGrh 3178 |
Artist: Johannes Fritiof Kjellberg
Title: Faun lekande med sin yngre broder
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Faun lekande med sin yngre broder |
Artist | Johannes Fritiof Kjellberg, Swedish, född 1836-02-06, död 1885-12-16 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 150 cm |
Förvärv | Inköp 1886 Sophia Gieseckes stiftelse |
Inventarienummer | NMSk 769 |
Artist: Johannes Fritiof Kjellberg
Title: Nils Ericson, friherre, ingenjör
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Nils Ericson, friherre, ingenjör |
Artist | Johannes Fritiof Kjellberg, Swedish, född 1836-02-06, död 1885-12-16 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 83 cm |
Förvärv | Gåva 1877 Nils Ericsons söner |
Inventarienummer | NMSk 689 |
Artist: Jacob (Giacomo) Lundberg
Title: Flicka bärande vindruvor
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Flicka bärande vindruvor |
Artist | Jacob (Giacomo) Lundberg, född 1792, död 1893 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 94 cm |
Datering | Utf. 1857 |
Förvärv | Testamentarisk gåva 1895 Robert Constantin och Maria Eleonora Berggren |
Inventarienummer | NMSk 868 |
Artist: Bertel Thorvaldsen
Title: Dopängel
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Dopängel |
Artist | Bertel Thorvaldsen, Danish, född 1768-11-13 eller 1770-11-19, född 1768-11-13 eller 1770-11-19, död 1844-03-24 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 181 cm |
Förvärv | Inköp 1932 |
Inventarienummer | NMSk 1363 |
Artist: Johan Niklas Byström
Title: Ung kvinna med blomsterkrans i håret
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Ung kvinna med blomsterkrans i håret |
Artist | Johan Niklas Byström, Swedish, född 1783, död 1848 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | Mått 53,5 cm, 53,5 x 26 x 22 cm , 20 cm |
Förvärv | Gåva 1866 änkedrottning Josefina |
Inventarienummer | NMSk 385 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Apollo Kitharoidos
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Apollo Kitharoidos |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | Mått 242 cm |
Datering | Sign. 1838 |
Förvärv | Gåva 1866 änkedrottning Josefina |
Inventarienummer | NMSk 390 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Venus
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Venus |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | Mått 180 cm |
Datering | Utf. 1838 |
Förvärv | Gåva 1866 änkedrottning Josefina |
Inventarienummer | NMSk 391 |
Artist: Knut Gustaf Emil Malmqvist
Title: Selma Lagerlöf, författare
Description:
En mer verklig människa
Under 1800-talets andra hälft började mer realistiska tendenser synas inom skulpturkonsten. Den moderna konstscenen flyttade från Rom till Paris. Ämnesvalen vidgades och karaktären förändrades, med starka känslor och livligare kroppsspråk. Antalet offentliga skulpturer ökade. Den blev ett vanligare inslag i stadsbilden och fick stor synlighet på Salongen i Paris. Det förekom många nakna kvinnofigurer som symboliserade naturfenomen eller sinnesstämningar, vilka självklart drog till sig männens blickar.
Selma Lagerlöfs första roman Gösta Berlings saga utkom 1891. Hon fick 1909 Nobelpriset i litteratur och blev 1914 den första kvinnan i Svenska Akademien. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (1906–1907) blev internationellt känd. Den var ett beställningsverk för folkskolan som läsebok i svensk geografi. Lagerlöf är än i dag en av de mest populära svenska författarna.
Datafält | Värde |
Titel | Selma Lagerlöf, författare |
Artist | Knut Gustaf Emil Malmqvist, Swedish, född 1865, död 1926 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 66 cm |
Datering | Utf. ca 1900 |
Förvärv | Inköp 1922 |
Inventarienummer | NMGrh 3184 |
Artist: Per Hasselberg
Title: Snöklockan
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Snöklockan |
Artist | Per Hasselberg, Swedish, född 1849, död 1894 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Vikt 175 kg, Mått 161 cm |
Datering | Sign. 1883 |
Förvärv | Inköp 1883 |
Inventarienummer | NMSk 746 |
Artist: Sigrid Blomberg
Title: Bebådelsen
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Bebådelsen |
Artist | Sigrid Blomberg, Swedish, född 1863, död 1941 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 138,5 cm |
Datering | Sign. 1899 |
Förvärv | Inköp 1900 |
Inventarienummer | NMSk 920 |
Artist: Gustaf (Gusten) Lindberg
Title: Dimman
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Dimman |
Artist | Gustaf (Gusten) Lindberg, Swedish, född 1852, död 1932 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 175 cm |
Datering | Utf. 1904 |
Förvärv | Inköp 1904 |
Inventarienummer | NMSk 955 |
Artist: Christian Eriksson
Title: Viktor Rydberg, författare
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Viktor Rydberg, författare |
Artist | Christian Eriksson, Swedish, född 1858, död 1935 |
After | Per Hasselberg, Swedish, född 1849, död 1894 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | 62,5 x 44 x 32,5 cm, Mått 65 cm |
Datering | Utf. 1896, Formg. 1880 |
Förvärv | Gåva 1896 bokförläggaren Albert Bonnier |
Inventarienummer | NMGrh 3181 |
Artist: Walter Runeberg
Title: Anna Bredberg, gift Flensburg, konstnär
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Anna Bredberg, gift Flensburg, konstnär |
Artist | Walter Runeberg, Finnish, född 1838, död 1920 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | 65,5 x 41,7 x 31 cm, 19 x 19 cm , Mått 65,5 cm |
Förvärv | Testamentarisk gåva 1982 Elsa Flensburg |
Inventarienummer | NMSk 2255 |
Artist: Gustaf Alfred Nyström
Title: Johan Kleen, adlad af Kleen, generalmajor
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Johan Kleen, adlad af Kleen, generalmajor |
Artist | Gustaf Alfred Nyström, Swedish, född 1844, död 1897 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 82 cm |
Förvärv | Inköp 1889 Sophia Gieseckes stiftelse |
Inventarienummer | NMSk 809 |
Artist: Per Hasselberg
Title: Louis de Geer, friherre, politiker, ämbetsman
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Louis de Geer, friherre, politiker, ämbetsman |
Artist | Per Hasselberg, Swedish, född 1849, död 1894 |
Teknik/Material | Marmor |
Datering | Sign. 1894 |
Förvärv | Inköp 1894 Sophia Gieseckes stiftelse |
Inventarienummer | NMSk 862 |
Artist: John Börjeson
Title: Gunnar Wennerberg, skald, ecklesiastikminister
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Gunnar Wennerberg, skald, ecklesiastikminister |
Artist | John Börjeson, Swedish, född 1835-12-30, död 1910-01-29 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 94 cm, 94,3 x 54,5 x 34 cm , 31 x 33,3 cm |
Förvärv | Beställd 1897, inköp 1899 |
Inventarienummer | NMSk 900 |
Artist: Carl Mortensen
Title: Före tävlingskampen
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Före tävlingskampen |
Artist | Carl Mortensen, Danish, född 1861, död 1945 |
Teknik/Material | Marmor |
Mått | Mått 183 cm |
Datering | Utf. 1899 - 1903 |
Förvärv | Gåva 1903 Carl von Platen |
Inventarienummer | NMSk 946 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Oden
Description:
Tre fornnordiska gudar
Karl XIV Johan beställde tre fornnordiska gudar i kolossalformat av skulptören Bengt Erland Fogelberg, verksam i Rom. Oden anlände till Stockholm 1831, medan Tor och Balder levererades ett år efter kungens död, 1845. När Nationalmuseum öppnades 1866 stod alla tre i entrén.
Under 1800-talet användes fornnordiska motiv för att stärka den nationella självbilden efter förlusten av Finland 1809. Man ville slå vakt om rätten till självstyre och sökte föredömen i en idealiserad bild av den av fornnordiska tiden, präglad av frihet. När den franske marskalken Jean Baptiste Bernadotte valdes till svensk kronprins jämfördes han med Oden.
Oden var den mäktigaste guden i nordisk mytologi. Skulptören Bengt Erland Fogelberg kombinerar här antikens Jupiter från Otricoli (i Vatikanen) med romerska framställningar av germanska krigare. Oden med korparna Hugin (tanken) och Munin (minnet) på hjälmen blir därmed en blandning av klassiska och nordiska ideal. Karl XIV Johan, som beställde skulpturen, hade likt Oden kommit utifrån till asarnas land och blivit dess härskare.
Datafält | Värde |
Titel | Oden |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | 3055 kg, Mått 312 cm , 175 x 89 cm |
Datering | Utf. 1830 |
Förvärv | Gåva 1865 Karl XV |
Inventarienummer | NMSk 392 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Balder
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Balder |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | 1890 kg, Mått 257 cm , 165 x 81 cm |
Datering | Utf. 1844 |
Förvärv | Gåva 1866 änkedrottning Josefina |
Inventarienummer | NMSk 394 |
Artist: Bengt Erland Fogelberg
Title: Tor
Description:
Datafält | Värde |
Titel | Tor |
Artist | Bengt Erland Fogelberg, Swedish, född 1786, död 1854 |
Teknik/Material | Carraramarmor |
Mått | 2360 kg, Mått 280 cm , 150 x 88 cm |
Datering | Utf. 1844 |
Förvärv | Gåva 1865 hertig Oscar |
Inventarienummer | NMSk 393 |