Om projektet
Runt 4000 sidor har digitaliserats för att kunna bevaras för framtida generationer. Vill du veta mer om projektet? Läs mer här!
Vill du se detaljen i dess helhet? Gå till Sök i samlingarna och sök på NMB 2314 som är inventarienumret för den här boken. Så småningom kommer vi att uppdatera Sök i samlingarna med de nya bilderna som tillkommit med det här projektet.
Ett donatorprojekt
Pengarna för att digitalisera och konservera samlingen möjliggjordes av en anonym donator. Vill du veta mer? Gå till sidan om projektet.
William de Brailes, Iluminerad psaltare, Utfört cirka 1240, Pergament. 159 blad. NMB 2010.
Figur i dekoren
Det här är en detalj ur marginalen från en sida i en så kallad tidebok. Tidegärden eller tideböckerna användes för privat bruk och innehåller kyrkans dagliga böner. De är ofta rikt dekorerade och då inte bara med scener ur bibeln, utan som här med mönster och ornamentik som pryder sidorna.
Vill du se detaljen i dess helhet? Gå till Sök i samlingarna och sök på inventarienummer NMB 2314. Löpande uppdateras Sök i samlingarna, vår databas online, med de nya högupplösta bilderna.
Longinus spjut
Den här illuminationen visar korsfästelsen. Jesus hänger på korset och nedanför tröstas hans mor, jungfru Maria, av Maria från Magdala och Johannes Evangelisten. Jungfru Maria känner vi igen på den blå färgen som är hennes färg i konsten. Det finns en till person som går att identifiera i bilden. I det vänstra hörnet står soldaten Longinus, som för sitt spjut in i Jesus livlösa kropp. I Johannesevangeliet står det:
"När de därefter kom till Jesus och såg att han redan var död, krossade de inte hans ben, men en av soldaterna stack upp hans sida med sitt spjut, och genast kom det ut blod och vatten."
Bilden är en illumination från en tidebok från Angers, söder om Paris. Den dateras till 1440-1460. Det finns flera illuminationer i boken. De är förmodligen gjorda av tre olika konstnärer.
Okänd, Livre d´heures, Gouache på pergament. 174 blad. NMB 1664.
Projektets mål
Målet med projektet var att säkerställa bevarandet av handskrifterna, tillgängliggöra hela samlingen digitalt och öka kunskapen om dessa praktfulla föremål. Lär dig mer om projektet Illuminerade handskrifter.
Förevigandet av bildskatten
Se hur de runt 4000 sidorna förevigades genom fotografering i denna video.
William de Brailes, Iluminerad psaltare, Utfört cirka 1240, Pergament. 159 blad. NMB 2010.
Ett etiopiskt manuskript
Det här är en bild ur ett etiopiskt manuskript. Det dateras till 1340–1360 och är förmodligen från Asmara. Språket är Ge'ez, som fortfarande används i den etiopiska liturgin i kyrkan. Bilden vi ser här föreställer evangelisten Markus. Manuskriptet har inte längre någon bindning – det är alltså inte längre en bok utan består av 32 lösa blad. Bladen är fragment ur Matteus, Markus och Johannes evangelier. Om man tittar på stilen bilderna är gjorda i, så påminner de om den tidigkristna bildvärlden mer än den europeiska bildkonsten vid 1300-talets mitt. I den etiopiskortodoxa kyrkan var man mer konservativ med konst och bilder och därför använde man gärna traditionella mönster. Förmodligen är dessa fragment från ett kloster i Asmara. Det finns ett fragment ur samma bok i The Metropolitan Museum of Art i New York: Double-Sided Gospel Leaf
Vill du läsa mer? Klicka här för att komma till en kort artikel på engelska!
Okänd, Evangelia IV Etiopice (Ge´ez), Ethiopian Manuscript. Four Gospels, 14th century, Formgiven 1300-talet, Pergament, 32 blad. Band saknas. NMB 2034.
Den heliga Barbara
Den här detaljen är en illumination från en sida ur en tidebok daterad till sekelskiftet 1500. Just den här bilden visar helgonet Barbara. Det vet vi för att vi kan läsa texten som står bredvid (titta gärna på hela sidan genom att söka upp den i samlingsdatabasen) men vi kan också lista ut det genom att titta på vad som visas i bilden. Att kvinnan har en gloria visar att det är ett helgon – det är den första ledtråden. Den andra ledtråden kommer från bladet i hennes hand – det är en palmkvist och det betyder att helgonet är en martyr. En martyr är en som blivit dödad på grund av sin kristna tro. Så ett kvinnligt helgon som dött martyrdöden – det finns det många av! Vad ser vi mer? I bakgrunden, eller faktiskt nästan bredvid kvinnan, visas ett stort torn. Aha! Då är det den heliga Barbara, som enligt legenden låstes in i ett torn av sin egen pappa.
Vill du se detaljen i dess helhet? Gå till Sök i samlingarna och sök på NMB 2314 som är inventarienumret för den här boken. Vi uppdateras Sök i samlingarna löpande med de högupplösta, nya bilderna från projektet.
Den heliga Katarina med bokens beställare
Just den här tideboken ägdes av adelskvinnan Katarina av Kleve. I en av bilderna, den vi ser är, har hon låtit avbilda sig själv bredvid sitt skyddshelgon. Skyddshelgonet heter Katarina precis som hon, men Katarina av (från) Alexandria. Manuskriptet och illuminationerna dateras till 1430-talet och är från Nederländerna.
Mästaren till Biskop Zweder van Culemborg, Tidebok: Den heliga Katarina tillbeds av en stiftarinna, Utfört cirka 1430, Pergament. 208 blad. NMB 1646.
Korta videos om arbetsmetoden
För att digitalisera och förlänga handskrifternas liv användes särskilda metoder. Lär dig mer genom att titta på dessa videos.
Fantasidjur
Det är fascinerande att titta på medeltida manuskript. Kom ihåg att de har skrivits och målats för hand! Man kan undra var idén till ett sånt här djur kom ifrån. En annan tankeställare man kan få, är att dessa bilder ju aldrig var tänkta att visas på museum eller för en stor publik. Skrivarna och konstnärerna gjorde böckerna, ett tidskrävande arbete, och sedan användes de antingen i klostret eller kyrkan och då av kommuniteten och prästerna. Det finns också böcker för privat bön, som då användes av en enda person som var rik nog att beställa en sådan från en skrivare och konstnär. Allt detta otroliga arbete och hantverk var alltså bara tänkt att ses av ett fåtal ögon. Men eftersom det är Guds ord, var det viktigt att skriva och illustrera till hans pris och ära.
Jean Bourdichon, hans stil, Tidebok, Utförd cirka 1500, Tempera, guld och bläck på pergament. NMB 2314.
Vad betyder illuminerade handskrifter?
Handskrift är det eftersom de är handmålade och handskrivna. Illuminera betyder att de är försedda med illustrationer. Att illustrera är att förse en text med bilder för att belysa vissa saker ur texten. Vill du veta mer? Gå till sidan om projektet Illuminerade handskrifter.
Okänd, Evangelia IV Etiopice (Ge´ez), Ethiopian Manuscript. Four Gospels, 14th century, Formgiven 1300-talet, Pergament, 32 blad. Band saknas. NMB 2034.
Bokkonservering
Se vilka metoder som har använts i konserveringsarbetet av böckerna i denna video.
William de Brailes, Iluminerad psaltare, Utfört cirka 1240, Pergament. 159 blad. NMB 2010.
Bebådelsen inramat av fantastiska dekorationer
Illustrationen i mitten visar när ängeln Gabriel kommer till Maria och berättar att hon ska bära Guds son. Det motivet, som är oerhört populärt i kristen bildkonst, kallas för Bebådelsen. Notera den lilla duvan, som ska representera den heliga Ande. I dekoren utanför bilden finns det många fler djur. Ser du hur motivet i mitten är som en bild i en bild? Bilden med ängeln och Maria är till och med inramad så att det ser ut som en altartavla. På så sätt skiljs det kristna motivet med en berättelse som knyter an till texten från det rent dekorativa växtmönstret med jordgubbar, violer, nejlikor och olika djur och insekter. Samtidigt går det ibland att tolka valet av växter och djur som pryder marginalerna symboliskt. Både jordgubbar och violer tolkas ibland som symboler för treenigheten (Fadern, Sonen och den heliga Ande) med anledning av att jordgubbssläktets blad är tredelade liksom violens kronblad.
Jean Bourdichon, hans stil, Tidebok, Utförd cirka 1500, Tempera, guld och bläck på pergament. NMB 2314.
St Sebastian och linjer
Helgonbilden föreställer den heliga Sebastian, en romersk soldat som dömdes till döden genom att beskjutas med pilar. Det är ett av de helgon som är enklast att känna igen i konsthistorien eftersom han nästan alltid skildras tillsammans med pilarna.
Titta gärna på de röda linjerna som skymtas utanför och vid texten. Skrivaren ritade upp linjer för att prydligt kunna texta och placera text och bild på ett snyggt sätt på pergamentsbladen.
Okänd, Livre d´heures, Utfört cirka 1460, Gouache på pergament. 174 blad. NMB 1664.
Korta videos
Vill du veta mer? Gå till sidan med videos om arbetet med de illuminerade handskrifterna.
Nordeuropeisk renässansstil
Den här bilden har skurits ut ur den bok den en gång var en del av. Det är inte helt ovanligt att medeltida illuminationer skurits ut ur böckerna. I senare tid har man intresserat sig mer för bildernas konstnärliga kvaliteter än sammanhanget de ingått i, i alla fall när man samlar dem. En bok går ju inte att hänga upp på vägen eller rama in, men genom att skära ut bilderna har man kunnat rama in och visa upp illuminationerna. Det här uppstod i samband med att man började handla med böckerna och illuminationerna på en marknad, det vill säga efter att de sålts eller på annat sätt lämnat kloster, kyrkor eller privata hem. Just den här bilden är gjord av Simon Bening, en känd flamländsk målare. I Nationalmuseums samlingar av medeltida illuminationer, är detta det bästa exemplet på den nordeuropeiska renässansstilen.
Simon Bening, Påve med ängel och språkband, Pergament. Utskuren miniatyr. NMB 2409.
Den äldsta skriften
Se en video om den äldsta skriften i våra samlingar. Den är från 1050-talet. NMB 1927.
Projektets fyra delar
Första delen handlar om konservering, alltså att ta hand om handskrifterna och förlänga deras livslängd. Den andra delen handlar om digitalisering, för att föreviga handskrifterna digitalt. Den tredje delen handlar om att tillsätta information till alla skrifter så att det finns i vår samlingsdatabas, alltså här på webben under Sök i samlingarna. Det fjärde och sista steget handlar om samarbete med andra institutioner. Vill du veta mer? Gå till sidan om projektet. Just nu är vi klara med att konservera och fota alla skrifter. Nu återstår att uppdatera databasen online med det nya materialet!
Fragmenten
Lär dig mer om hur bokkonservatorn har arbetat med montering, alltså paketering av de känsliga arken, i denna video.
William de Brailes, Iluminerad psaltare, Utfört cirka 1240, Pergament. 159 blad. NMB 2010.
Stigmata och ett smultron
På bilden ser vi den helige Franciscus, grundare av Fransciskanerorden som är en sammanslutning av munkar som grundades i början av 1200-talet. Här skildras hur han får stigmata vilket är samma typ av sår som Jesus fick på korset. Såren kommer som röda strålar från en ängel med sex vingar, formad på ett kors som vi ser i himmeln ovanför Franciscus. Illuminationen är en av flera bilder i en tidebok från Angers söder om Paris, daterad till 1440-1460. Förutom den spännande scenen, notera också den vackra dekoren runt om bilden. Hittar du smultronet?
Okänd, Livre d´heures, Utfört cirka 1460, Gouache på pergament. 174 blad. NMB 1664.
Projektets tid
Arbetet med de illuminerade handskrifterna har pågått mellan år 2022–2023. Under 2024 fortsätter vi med forskning. Det är även då vi kommer ha en nya databas online, som du kan söka upp de nya bilderna i. Läs mer om projektet på denna sida.
Okänd, Livre d´heures, Utfört cirka 1460, Gouache på pergament. 174 blad. NMB 1664.
En sida ur Sixtinska kapellets mässbok
Miniatyren ur en mässbok för Sixtinska kapellet i Rom illustrerar julmässans antifon – ett kort sångstycke – ”Ett barn är oss fött”. Vi ser Jesu födelse i stallet i Bethlehem och herdarnas bebådelse respektive tillbedjan, evangelisterna Markus och Johannes samt profeter med språkband. Marginalens dekor med renässansens akantusblad, putti, girlanger och ymnighetshorn är, liksom miniatyren, målade med dyrbara pigment.
Pingst
Den lilla duvan representerar den helige Ande och från den utgår små eldar. Det här är en bild som skildrar pingsten, då den helige Ande gavs till apostlarna och jungfru Maria och kyrkan som organiserad institution började, enligt den kristna traditionen. I konsten skildras denna högtid med duvan och eldslågorna över sällskapet.
Jean Bourdichon, hans stil, Tidebok, Utförd cirka 1500, Tempera, guld och bläck på pergament. NMB 2314.
Videos om projektet
Vill du titta på videos om projektet? Gå till denna sida.
Okänd, Kalendarium, Utfört cirka 1300, Pergament. 11 blad. NMB 1655.
Vill du se mer?
I våra digitala samlingar kan du se fler illuminerade handskrifter genom att gå till Sök i samlingarna. Hitta bilderna genom att söka på illuminerade handskrifter. Vi uppdaterar databasen med de nya bilderna löpande under 2024, då vi också uppgraderar databasen till en nyare version.
Vilken skrift är äldst?
Få svaret genom att titta på denna video.
Nationalmuseums samlingar
Vill du veta mer om våra samlingar? Gå till sidan Utforska konst och design.
Judaskyssen
När Jesus tillfångatas är det genom att en av hans lärjungar, Judas, går fram och ger honom en kyss. Det är vad vi ser i den här bilden, Kristi tillfångatagande. Jesus är i mitten och Judas till höger från vår sida sett. Även soldaterna är med i den trånga bilden. Vi kan se att det är natt på himlens mörkblå färg.
Jean Bourdichon, hans stil, Tidebok, Utförd cirka 1500, Tempera, guld och bläck på pergament. NMB 2314.
Flykten ur Egypten
Den här bilden visar motivet som kallas Flykten till Egypten. Det är ett populärt motiv i konsten. Ofta ser det ut såhär, Maria med Jesusbarnet som rider på en åsna och Jesus styvpappa Josef som leder dem. Det var Josef som i en dröm fick reda på att de behövde fly. Efter att de tre vise männen besökt det nyfödda Jesusbarnet, kom en ängel till Josef och varnade honom för att kung Herodes sökte efter barnet och tänkte döda det. Berättelsen finns i Matteusevangeliet där det står:
»Stig upp och ta med dig barnet och hans mor och fly till Egypten och stanna där tills jag säger till dig, ty Herodes kommer att söka efter barnet för att döda det.« Josef steg upp och tog om natten med sig barnet och hans mor och begav sig till Egypten, och där stannade han tills Herodes hade dött, för att det som Herren hade sagt genom profeten skulle uppfyllas: Från Egypten har jag kallat min son.
Projektet Illuminerade handskrifter har finansierats av en gåva till museet. Läs mer om projektet.