Följ med konstvetaren Hedvig Mårdh in i ett pågående forskningsprojekt om konstnären Ava de Lagercrantz (1862–1938) och Konradsbergssamlingen, en stor men relativt okänd samling patientkonst i Nationalmuseums ägo.
Tid
Fredag 23 maj, kl 14:00–15:00
Kostnad
Gratis
Plats
Södra ljusgården, entréplan
Om evenemanget
När Ava de Lagercrantz höll sin första separatutställning i Sverige vid 73 års ålder beskrevs hon lite skämtsamt som debutant i tidningarna. Sanningen var att hon kunde hävda en lång och framgångsrik karriär som porträtt- och miniatyrmålare, först i Paris sedan i New York.
Efter 20 år i New York insjuknade hon emellertid oväntat i schizofreni. Som patient på Stockholms hospital slutade hon först måla för att sedan hitta ett annorlunda kreativt uttryck: Automatiserad skrift. I dessa skrifter menade Ava att hon lät komma August Strindbergs ande till tals. Hundratals sidor inbundna i pärmar dekorerade med abstrakta och organiska mönster finns bevarade i Konradsbergssamlingen ännu idag.
När hennes hälsa förbättrades 1931 började hon måla igen, nu med en helt ny estetik. I en intervju konstaterade hon, trots svårigheterna hon mött, att ”lusten att måla kan aldrig berövas mig”.
Konstvetaren Hedvig Mårdh belyser närmare den fascinerande konstnären Ava de Lagercrantz.

Hedvig Mårdh. Privat foto.
Om föreläsaren
Hedvig Mårdh, fil dr i Konstvetenskap, är lektor i Kulturstudier vid Karlstads universitet. I sin forskning fokuserar hon på iscensättningar av det förflutna i till exempel museiutställningar, inredning, teater och stumfilm. Ett aktuellt forskningsintresse är psykiatrins kulturarv och då särskilt patienternas konst och kreativa uttryck.
Det finns inga kommande händelser