Publicerad 2019-01-31
Besökssiffrorna har slagit rekord sedan återöppnandet och det råder inga tvivel om att Nationalmuseum har blivit en riktig publikmagnet. Stockholms handelskammare har uppmärksammat succén och tilldelat museet januari månads Boosting the Capital-pris.
På onsdagen, 30 januari, tog en stolt Susanna Pettersson, överintendent vid Nationalmuseum, emot pris och diplom av Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Handelskammarens motivering till utmärkelsen:
Köerna på Blasieholmen har ringlat långa som till en rockkonsert. Över 300 000 besökte nyrenoverade Nationalmuseum de första tre månaderna efter öppningen i oktober. Oavsett om det är konsten som drar eller nyfikenheten på ombyggnationen är Nationalmuseum just nu Stockholms stora publikdragare. Museet gör Stockholm ännu mer attraktivt och får därför Boosting the Capital-priset.
Om Boosting the Capital-priset
Boosting the Capital är Stockholms Handelskammares pris för personerna som på olika sätt gör huvudstadsregionen roligare, mer innovativ, inkluderande och utåtriktad. Initiativ och projekt som helt enkelt boostar Stockholm.
Läs fler nyheter från Nationalmuseum
- Nationalmuseum tillgängliggör bildskatt genom ny mediaportal publicerat 2025-07-01
- Ny konst på Sagerska tack vare samarbete över myndighetsgränserna publicerat 2025-06-30
- Nationalmuseum poppar upp på Järvaveckan publicerat 2025-06-04
- Nationalmuseums Patrick Amsellem en av de mäktigaste i Konstsverige publicerat 2025-05-20
- Vårdskjortor får nytt liv som designade arbetskläder på Nationalmuseum publicerat 2024-12-20