Susanna Pettersson, överintendent vid Nationalmuseum, tar emot Boosting the Capital-priset av Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.

Nationalmuseum – en tillgång för Stockholm enligt handelskammaren

Besökssiffrorna har slagit rekord sedan återöppnandet och det råder inga tvivel om att Nationalmuseum har blivit en riktig publikmagnet. Stockholms handelskammare har uppmärksammat succén och tilldelat museet januari månads Boosting the Capital-pris.

På onsdagen, 30 januari, tog en stolt Susanna Pettersson, överintendent vid Nationalmuseum, emot pris och diplom av Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.

Handelskammarens motivering till utmärkelsen:

Köerna på Blasieholmen har ringlat långa som till en rockkonsert. Över 300 000 besökte nyrenoverade Nationalmuseum de första tre månaderna efter öppningen i oktober. Oavsett om det är konsten som drar eller nyfikenheten på ombyggnationen är Nationalmuseum just nu Stockholms stora publikdragare. Museet gör Stockholm ännu mer attraktivt och får därför Boosting the Capital-priset.

Om Boosting the Capital-priset

Boosting the Capital är Stockholms Handelskammares pris för personerna som på olika sätt gör huvudstadsregionen roligare, mer innovativ, inkluderande och utåtriktad. Initiativ och projekt som helt enkelt boostar Stockholm.