Publicerad 2019-01-31
Besökssiffrorna har slagit rekord sedan återöppnandet och det råder inga tvivel om att Nationalmuseum har blivit en riktig publikmagnet. Stockholms handelskammare har uppmärksammat succén och tilldelat museet januari månads Boosting the Capital-pris.
På onsdagen, 30 januari, tog en stolt Susanna Pettersson, överintendent vid Nationalmuseum, emot pris och diplom av Andreas Hatzigeorgiou, vd för Stockholms Handelskammare.
Handelskammarens motivering till utmärkelsen:
Köerna på Blasieholmen har ringlat långa som till en rockkonsert. Över 300 000 besökte nyrenoverade Nationalmuseum de första tre månaderna efter öppningen i oktober. Oavsett om det är konsten som drar eller nyfikenheten på ombyggnationen är Nationalmuseum just nu Stockholms stora publikdragare. Museet gör Stockholm ännu mer attraktivt och får därför Boosting the Capital-priset.
Om Boosting the Capital-priset
Boosting the Capital är Stockholms Handelskammares pris för personerna som på olika sätt gör huvudstadsregionen roligare, mer innovativ, inkluderande och utåtriktad. Initiativ och projekt som helt enkelt boostar Stockholm.
Läs fler nyheter från Nationalmuseum
- Minor Arcana: samarbete med Dansens hus i performanceverk där museibesökaren deltar publicerat 2024-05-02
- En majdemonstration, av Eugène Jansson publicerat 2024-04-24
- Folkkära keramikern Lisa Larson har gått ur tiden publicerat 2024-03-12
- Broderad applikationav Britta Marakatt-Labba publicerat 2024-03-08
- Målning utförd i Rembrandts ateljé publicerat 2024-02-01