Från omkring år 1715 förändrades modet för kvinnor i Frankrike och en bekväm typ av klänning som tidigare bara hade burits hemma användes nu utomhus. Klänningen kallades för robe battante. En gul robe battante bärs av en av kvinnorna i den här målningen av den franske konstnären Nicolas Lancret. Klänningen omslöt kroppen som en klocka och var oftast bara enkelt dekorerad, här med en stor rosett. För hållningens skull kunde dock en korsett användas ändå. Kvinnan i målningen har håret uppsatt i en låg pudrad frisyr dekorerad med blommor, precis om modet föreskrev.
Med tiden utvecklades Robe battante till en striktare version som satt närmare mot kroppen. Den kallades för Robe à la française och den kom att bli det vanligaste kvinnoplagget vid 1700-talets mitt, den period som kallas för rokoko.
Konstnären har i den här målningen skildrat ett litet sällskap i ett drömlikt lummigt parklandskap. En av kvinnorna, som också bär en robe battante, sitter på en gunga som skjuts på av mannen bakom. Motiv som detta kallades för fêtes galantes och präglades av sinnlighet och lekfullhet, ofta med erotiska undertoner.
Gungan, Nicolas Lancret (1690-1743) , 1729, olja på duk, NM 843. Övertagande 1865 från Kongl. Museum.