ABC med Nationalmuseum: D som i Daguerrotypi

För 181 år sedan, 1839, offentliggjordes fransmannen Daguerres fotografiska teknik, daguerreotypin, den första fotografiska teknik som efterlämnat ett varaktigt resultat. Bruksanvisningen som den franska vetenskapsakademin publicerade gavs ut på svenska av Bonniers förlag redan i december samma år.

En av de första svenska daguerreotypisterna var Johan Wilhelm Bergström. Nationalmuseum har nyligen förvärvat ett centralt verk inom tidigt svenskt fotografi, Bergströms porträtt av sin hustru Henriette Charlotta Catharina. Daguerreotypen är sannolikt utförd kring 1840-talets mitt, en tid då Bergström var en av de ytterst få porträttfotografer som verkade i Stockholm. Den fantastiska skärpan och den känsliga kompositionen gör detta till ett av daguerreotypistens finaste verk.

Johan Wilhelm Bergström, Henriette Charlotta Catharina Ronjon (1817–1891), troligen 1840-tal.

Spana in fler av alfabetets bokstäver och "konstiga" ord.