Art Bulletin of Nationalmuseum är en konstvetenskaplig tidskrift, som ges ut på engelska två gånger per år med ett innehåll som spänner från äldre mästarmålningar till samtida design. Denna, den andra delen av Art Bulletin volym 27, fokuserar framför allt på nyförvärv under 2020.
Art Bulletin publiceras genom DiVA (ett publiceringssystem för forskningspublikationer och studentuppsatser och ett digitalt arkiv för långsiktig bevaring av publikationer). Du når den också via länkarna här nedan. Du kan öppna, eller ladda ner publikationen i dess helhet, eller artiklarna var för sig.
Ladda ner Art Bulletin Volume 27:2, lågupplöst pdf
Ladda ner Art Bulletin Volume 27:2, högupplöst pdf
Artiklar
Foreword
Susanna Pettersson
The Friends of the Nationalmuseum – A Review of 2020
Anders Lundin
Artemisia Gentileschi’s Saint Catherine of Alexandria
Carina Fryklund och Lena Dahlén
Gentileschi’s målning är ett mästerverk av det italienska 1600-talets mest beundrade kvinnliga konstnär – målad förmodligen på 1620-talet, i Rom eller Venedig – under hennes mest kreativa period. Som sådan utgör den ett betydande tillskott till Nationalmuseums samling av italienska barockmålningar. Efter köpet, medan den förbereddes för att kunna ställas ut, genomfördes flera tekniska undersökningar av målningen med syftet att bättre förstå konstnärens arbetssätt.
Eye Miniatures – Privacy and Intimacy in Miniature Painting
Magnus Olausson
Artikeln är en undersökning av ögonminiatyren, som blev på modet i slutet av 1700-talet och som illustreras med ett antal spektakulära föremål i Nationalmuseum. De beställdes av sentimentala skäl och bars ofta som hängsmycken, ringar eller broscher. Vi får stifta bekantskap med bruket av ögonminiatyrer samt deras betydelse under slutet av 1700-talet och deras korta renässans som följde på drottning Victorias förälskelse i prins Albert.
Louis-Michel van Loo’s Portrait of the Medal Engraver and Goldsmith Jacques Roettiers – Artistic Dynasties, Professional Pride and Interconnectivity in the Nationalmuseum Collections
Daniel Prytz
I artikeln beskrivs Louis-Michel van Loos (1707–1771) porträtt av medaljgravören och guldsmeden Jacques Roettiers (1707–1784). Porträttet behandlas med utgångspunkt i van Loos och Roettiers respektive bakgrund i konstnärsdynastier och hur stolthet i det konstnärliga arvet framgår av sättet på vilket Roettiers avbildats. Utöver detta skildras även hur målningen relaterar till andra verk i Nationalmuseums samlingar, främst utförda av Roettiers vän, Jean-Baptiste Oudry (1686–1755).
Les Misérables in Two Genre Paintings by Jean-Claude Bonnefond
Martin Olin
Bland de återkommande ämnena i franskt genremåleri kan nämnas fattiga savojardiska barn, som försörjer sig som kringresande underhållare. De små savojardernas sängkammare av Jean-Claude Bonnefond (1796–1860) visades på salongen 1817 och förvärvades av hertigen av Berry, som året därpå köpte ytterligare två målningar av Bonnefond. Dessa målningar publicerades i katalogen 1822 över änkehertiginnan av Berrys samling, där författaren Féréol Bonnemaison kritiserar dem för överdriven upptagenhet med detaljer.
Hjalmar Mörner’s Military Background, a New Beginning in Rome and The Real Belisarius
Daniel Prytz
Artikeln behandlar Hjalmar Mörners (1794–1873) Den verklige Belisarius mot bakgrund av hur motivet traditionellt avbildats i konsten. Målningen, utfört i Rom 1821, är ovanlig i Mörners konstnärskap och hans sätt att ta sig an ämnet beskrivs exempelvis också med hans militära bakgrund i åtanke. Därtill skildras den fruktsamma romerska kontext som verket kom till i, där konstnären bland annat tog intryck av samröret med konstnärer som Jean-Victor Schnetz (1787–1870).
Johan Wilhelm Bergström’s Portrait of His Wife, Charlotta Ronjon
Eva-Lena Karlsson
Johan Wilhelm Bergström (1812–1881) var en pionjär inom fotografi i Sverige. Under åren 1843–54 verkade han som daguerreotypist med egen ateljé i Stockholm. Bland hans främsta arbeten är ett porträtt föreställande hustrun Charlotta Bergström, en iscensatt tablå där hon sitter vid en spinnrock. Daguerreotypen har nyligen förvärvats till Statens porträttsamling, som därigenom berikades med ett av portalverken för tidig svensk fotografi.
A French Donation of Danish Golden Age Art
Magnus Olausson
Ämnet för denna artikel är historien om samlandet av danskt guldåldersmåleri under det senaste århundradet. Ett antal framträdande samlare nämns. En av dem är den franske förläggaren Jean-Loup Champion, som nyligen har donerat två kustlandskap och en vy av ett hus i Tyrolen av tre betydande danska konstnärer – Raadsig, Sørensen and Sødring. Alla tre målningarna passar väl in i Nationalmuseums betydande samling av danskt guldåldersmåleri.
Richard Bergh’s Model with a Fan – Japonisme of a Particularly Fashionable Kind
Daniel Prytz
Richard Berghs (1858–1919) Modell med solfjäder (1883) är kanske det mest uppenbara exemplet på japonism i hans konstnärskap. I denna artikel bearbetas verket med beaktande av några andra mer eller mindre japoniserande verk utförda av Bergh i Frankrike under 1880-talet, en tid då han tog intryck av flera olika stilriktningar. Jämförelser görs även med hur japonismen tog sig uttryck i svensk konst i allmänhet vid denna tid. Till sist betraktas verket även mot bakgrund av Berghs konstteori.
Three Design Classics: Marianne Brandt, Margarete Schütte-Lihotsky and Henry Dreyfuss
Cilla Robach
Nationalmuseum Vänners designfond har generöst donerat tre föremål med betydelse i den internationella designhistorien och Cilla Robach, fil. dr, chef för samlingsenheten, presenterar dem i denna artikel. Objekten är bordslampan Kandem designad 1928 av Marianne Brandt och Hin Bredendieck, Margarete Schütte-Lihotzkys speceriskåp från Frankfurter Küche, 1926, och Henry Dreyfuss vägglampa för expresståget Twentieth Century Limited 1938.
NM& – A New Collection for the Nationalmuseum Restaurant
Helena Kåberg
När Nationalmuseums nya restaurang öppnade, i oktober 2018, hade den en helt ny interiör, med möbler, armaturer och serviser designade för museet. Den nya inredningen var ett resultat av ett unikt konstnärligt samarbete. Designprocesserna dokumenterades och presenterades i boken NM&: En ny samling. Ett urval av föremålen förvärvades även till samlingen och med fokus på design i glas, trä och keramik presenteras några av dem här.
Copying from the Old Masters. Raphael “à la française”: The Holy Family with a Sparrow and its Copies by Philippe de Champaigne and Jean Baptiste Corneille
Sarah Ferrari
Artikeln undersöker ursprunget och den senare spridningen av en komposition som avbildar den Heliga familjen med en sparv, vilken med viss tveksamhet har kopplats till Rafael. Genom en jämförande analys av två verk, ett av Philippe de Champaigne och ett av Jean Baptiste Corneille, syftar artikeln till att ge ny information som bidrar till att identifiera motivets tidigaste versioner.
Cornelis de Vos Assisting Rubens. A Note on his Head Studies for the Torre de la Parada
Hans Vlieghe
En liten målning med titeln Två studiehuvuden förvärvades av Nationalmuseum (Kongl. Museum) 1864 och har under lång tid ansetts vara ett verk målat i Anthony van Dycks ateljé eller åtminstone av någon aktiv i hans krets. Hans Vlieghe hävdar i denna artikel att målningen bör tillskrivas Cornelis de Vos, som studier i förberedelseprocessen av ansiktsuttrycken hos Apollo respektive Bacchus i Rubens kompositioner för Torre de la Parada.
Karin Björquist – Shaping a Thought
Ulrika Schaeder
2017 skänkte formgivaren Karin Björquist generöst sin privata föremålssamling och arkiv i gåva till Nationalmuseum. Genom hennes gåva kan vi följa skapandeprocessen och utforska tanken bakom den välkända formgivningen. Artikeln behandlar hennes föremål för en funktionell vardag som servisen Röd kant, kaffekoppen Modell BL, uppdrag för den offentliga miljön som T-banestationen Mariatorgets arkitektoniska keramik och arbetet med att ta fram den nya servisen för Nobelbanketten.
Staff Publications and Activities 2020
Redaktion
Redaktörer: Ludvig Florén, Magnus Olausson och Martin Olin.
Redaktion: Ludvig Florén, Carina Fryklund, Eva-Lena Karlsson, Helena Kåberg, Ingrid Lindell, Magnus Olausson, Martin Olin, Daniel Prytz och Cilla Robach.
Utgivningen har bekostats av Nationalmusei Vänner.
E-ISSN: 2001-9238