Wiurila Chair till Nationalmuseums samlingar

Nationalmuseum har mottagit stolen Wiurila Chair formgiven av Bernadotte & Kylberg som donation till samlingarna. Stolen skapades ursprungligen för en restaurang på den finska herrgården Wiurila som ligger i Halikko i den södra delen av Finland. Donationen kommer från det finska designföretaget Made by Choice.

Bernadotte & Kylberg grundades 2012 av Prins Carl Philip och Oscar Kylberg. Deras formspråk har ofta beskrivits som grafiskt och skandinaviskt. För att nå bästa möjliga resultat lägger formgivarduon lika mycket kraft bakom varje steg i skapandeprocessen, från research, insikt, tes och idé till form. Bernadotte & Kylberg betraktar varje steg som lika viktigt. Hållbar design börjar alltid med idén – likväl idéns verkanshöjd som idéns hållbarhet för tidens tand.

Stolen Wiurila Chair formgiven av Bernadotte & Kylberg. Foto: Nationalmuseum

Formspråk och gedigen designprocess tilltalade Made by Choice som erbjöd designerduon att skapa stolen för den berömda Wiurila herrgård. Wiurilas historia går så långt tillbaka i tiden som till 1400-talet. Herrgården är en tvåvånings stenbyggnad i nyklassisk stil som uppfördes 1806–1811 och ritades av arkitekten Charles Bassi. Den är Bassis mest beundrade byggnad. Ekonomibyggnaderna uppfördes 1843–1845 och ritades av Carl Ludvig Engel, mest känd för sina nyklassiska byggnader såsom bland annat Storkyrkan, universitetet och Statsrådsborgen vid Senatstorget i Helsingfors centrum.

Det finns mycket arkitektur i stolen.
– Oscar Kylberg, designer

– Det finns mycket arkitektur i stolen. Det är viktigt att lära sig från historien och vara medveten om den, men utan att börja kopiera. Slutresultatet blir spännande när tradition möter samtid. Det är en stol med stark identitet i ryggen. Ryggen var också den som ritades först, säger Oscar Kylberg.

Han pratar gärna om Wiurilas nyklassiska arkitektur som inspirationskälla. Stolens formspråk speglar ekonomibyggnadernas takprofil och stolens ben har lånat element från huvudbyggnadens klassiska kolonner. Stolen finns i fyra färger, röd, gul, svart och naturfärgad. Den stol som donerats till samlingarna är naturfärgad.

– Jag är enormt glad för donationen av Wiurila Chair till Nationalmuseums samlingar. Stolen representerar tidlös formgivning och påminner om de kulturella och historiska relationerna mellan Sverige och Finland, säger Susanna Pettersson, överintendent på Nationalmuseum.

Nationalmuseum har inga statliga medel att förvärva design, konsthantverk och konst för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel. Stolen är en donation av Made by Choice.

Inventarienummer

Formgiven av Bernadotte & Kylberg, tillverkad vid Made by Choice, Wiurila Chair, 2022. Askträ. NMK 207/2022.