Art Bulletin of Nationalmuseum är en konstvetenskaplig tidskrift, som ges ut på engelska två gånger per år med ett innehåll som spänner från äldre mästarmålningar till samtida design. Denna, den första delen av Art Bulletin volym 28, fokuserar framför allt på nyförvärv under 2021.
Mary Cassatt, porträtt av konstnärens syster Lydia. Förstudie till The Cup of Tea. Framsidan på volym 28:1.
Art Bulletin publiceras genom DiVA (ett publiceringssystem för forskningspublikationer och studentuppsatser och ett digitalt arkiv för långsiktig bevaring av publikationer). Du når den också via länkarna här nedan. Du kan öppna, eller ladda ner publikationen i dess helhet, eller artiklarna var för sig.
Ladda ner Art Bulletin Volume 28:1, lågupplöst pdf
Ladda ner Art Bulletin Volume 28:1, högupplöst pdf
Se alla tidigare utgåvor av Art Bulletin.
Artiklar
Foreword
Magnus Olausson
Donation of 18th-Century Swedish Silver Items
Micael Ernstell
Nationalmuseum mottog under 2021 ytterligare en betydande donation av silverföremål från Märta Christina och Magnus Vahlquist genom Nationalmusei Vänner. Gåvan bestod av tre unika silverobjekt från 1700-talet: En chokladkanna och ett toalettskrin från Petter Hennings (1658–1713) verkstad och en konfektskål från 1769 av Lars Petter Hackzell (1739–1771).
The Schoolmaster – Noël Hallé’s Tender Look at Education in the Mid-18th Century
François Bouquet
Idéer om utbildning och dess möjliga utveckling var några av den franska upplysningstidens främsta kännemärken och höjdpunkter, idéer som har inflytande ännu idag. Noël Hallé (1711–1781) hörde till en dynasti av franska konstnärer som under 1700-talet blev framgångsrika genom att nära följa utvecklingen av tycke och smak. Magistern (1751) tar upp samtida utbildningsfrågor och är samtidigt en känslig beskrivning av barndom.
Pierre Jacques Volaire’s View of Solfatara
Daniel Prytz
Den franske konstnären Pierre-Jacques Volaire (1729–1799) tog inspiration av bland andra Claude Joseph Vernet (1714–1789) och kom förutom kustlandskap, att i första hand specialisera sig på dramatiska vyer av Vesuvius. Volaire bosatte sig i Neapel och hans verk blev mycket populära bland Grand Tour-resenärerna. Vy över Solfatara (utf. 1770-tal) hör till en mindre grupp målningar med motiv från denna aktiva vulkaniska krater, i Pozzuoli, nära Neapel.
Louis Masreliez’ Allegory of War – Between History Painting and Interior Art in a Sequence of Interrelated Propaganda
Daniel Prytz
Allegori över kriget (ca 1790) är en av mycket få oljemålningar som Louis Masreliez (1748–1810) färdigställde. Verket var ämnat som dörröverstycke i Gustav III:s sängkammare på Stockholms slott. Det skulle på så sätt ingå i ett vidare propagandistiskt sammanhang med syfte att förhärliga kungen, i synnerhet hans bedrifter i samband med svensk-ryska kriget 1788–90. Målningen relaterar direkt till flera teckningar och en oljeskiss, sedan tidigare i Nationalmuseums samlingar.
Still Life with Flower Arrangement and Fruit Basket by Antoine Berjon
Carl-Johan Olsson
Antoine Berjons specialitet var stilleben, men han behärskade också pastell- och miniatyrmåleri. I konstnärens relativt begränsade produktion hör Nationalmuseums nyligen förvärvade målning Stilleben med blomsteruppsättning och fruktkorg till de formatmässigt största och mest ambitiöst utförda.
Old Italian Woman with Distaff by Jean-Victor Schnetz
Magnus Olausson
Jean-Victor Schnetz (1787–1870) anlände till Rom 1816 där han några år senare träffade Maria Grazia Boni från Sonnino. Både Maria Grazia och hennes mor skulle snart figurera i flera av konstnärens och hans akademikamraters målningar. Nationalmuseums förvärv Gammal italiensk kvinna med slända är ett exempel där Schnetz använde den äldre kvinnan som modell. Målningen visar henne i den flätade korsett och med den karaktäristiska huvudduk som var del av modellens genuina folkliga dräkt. Hon förekommer också som modell i verk av andra konstnärer, som Léon Cogniet, François-Joseph Navez, Léopold Robert och möjligen Théodore Géricault.
Allegory of Sunday – A Painting by Ditlev Conrad Blunck
Karin Bechmann Søndergaard
Till sin kröning den 28 juni 1840 fick kung Christian VIII av Danmark ett album som ett antal konstnärer ur den danska guldåldern hade bidragit till. Bland bidragen fanns en akvarell, Søndagen – en allegori, donerad av Ditlev Blunck. Han gjorde senare en större oljemålning, Allegory of Sunday som han gav till sin vän Albert Theodor Karchow på 1840-talet och den var i familjen Karchows ägo tills den förvärvades av Nationalmuseum med Sophia Gieseckes donationsmedel 2021.
19th-Century Finnish Landscape Painting. From Romantic Views to Colour Experiments
Susanna Pettersson
Nationalmuseum har nyligen förvärvat tre oljemålningar med finländska landskap: Magnus von Wrights (1805–1868) Landskap i Lielax, Emma Gyldéns (1835–1874) Landskap i närheten av Björneborg och Maria Wiiks (1853–1928) Strandlandskap. Dessa tre förvärv visar olika sätt att närma sig landskapet i det finländska 1800-talsmåleriet, i ett skifte från romantiska vyer till några av de första fria färgexperimenten.
Mary Cassatt’s Portrait of her Sister Lydia. A Free Study for The Cup of Tea
Magnus Olausson
Mary Cassatt (1844–1926) skapade sitt alldeles egna uttryck, kännetecknad av en för sin tid ovanligt rå gestaltning och ett fördomsfritt experimenterande med dragning åt det mer abstrakta. Hon kom att räknas till en av tre betydande kvinnliga impressionister, kallade les trois grandes dames, i en i övrigt mansdominerad grupp. Konstnärens självständiga hållning märks också när hon experimenterade med pastellmåleriet genom att arbeta med olika blandtekniker. Influenserna från pastelltekniken är särskilt tydliga i Porträtt av konstnärens syster Lydia. Förstudie till ”The Cup of Tea”, som Nationalmuseum nyligen förvärvat. Det är en figurstudie, utförd cirka 1879–80, som återger konstnärens syster Lydia, framställd till synes omedveten om att hon är iakttagen, drickandes te. I förlängningen av Cassatts skissartade studie av systern Lydia får man se kompositionen The Cup of Tea (nu i The Metropolitan Museum of Art, New York).
Julia Beck’s Painting Autumn Day and 19th-Century Transnational Naturalism
Carina Rech
Den svenska konstnären Julia Beck (1853–1935) var länge nästan bortglömd, men har under det senaste decenniet gjort comeback och räknas idag till en av det sena 1800-talets mest betydande landskapsmålare. 2021 har Nationalmuseum kunnat förvärva ett nyckelverk av konstnären, som tillkom under hennes vistelse i Grez-sur-Loing i Frankrike. Becks målning Höstdag är ett anslående exempel för den transnationella korsbefruktningen svenska, franska och anglosaxiska konstnärer emellan i konstnärskolonin i Grez.
Supplice de Loke – A Sculpture by Ida Matton
Barbro Norbelie
I samband med utställningen om kvinnliga skulptörer som ägde rum 2022, fick Nationalmuseum Ida Mattons (1863–1940) gipsmodell av Lokes straff, 1897, i gåva från skulptörens efterlevande släktingar. Marmorversionen, som visats på Salongen i Paris 1909, hade erbjudits till Nationalmuseum redan för hundra år sedan, men museet refuserade den då, och skulpturen hamnade istället vid Stockholms stadshus. I artikeln utreder Barbro Norbelie (1942–2023) turerna kring skulpturens tillkomst, reception och eftermäle.
Isabelle Mann Clow’s Dining Room Furnishings and Swedish Design in 1920s USA
Helena Kåberg
Efter att ha besökt Svenskt Tenns showroom i Stockholm 1928 gav Isabelle Mann Clow arkitekten Uno Åhrén (1897–1977) i uppdrag att designa ett tredelat bord med plats för 16 personer och en hög fyrbladig vikskärm. År 2021 kunde Nationalmuseum förvärva dessa unika föremål tack vare en generös gåva från Nationalmusei Vänner och Hirsch donationsmedel. Denna artikel behandlar hur Mann Clow kom att intressera sig för svenskt konsthantverk och genombrottet för svensk design i USA på 1920-talet.
The Tessin Lecture 2021: Nature Inside: Plants and Flowers in the Modern Interior
Penny Sparke
Artikeln fokuserar på vikten av att designhistoriker tar hänsyn även till det ”naturliga” utöver ”material” och det ”rumsliga”, utifrån en studie som undersöker växter och blommors förändrade roller och betydelser – i västvärldens privata och offentliga inomhusutrymmen under perioden efter industrialiseringen och urbaniseringen. Genom att spåra ett narrativ från den viktorianska eran till modernism, senmodernism och vidare inom arkitektur- och designhistorien kommer det att visa hur fokus på det naturliga förändrar hur vi för närvarande tänker om den moderna interiören.
Redaktion
Redaktörer: Ludvig Florén, Magnus Olausson och Martin Olin.
Redaktion: Ludvig Florén, Carina Fryklund, Eva-Lena Karlsson, Helena Kåberg, Ingrid Lindell, Magnus Olausson, Martin Olin, Daniel Prytz och Cilla Robach.
Utgivningen har bekostats av Nationalmusei Vänner.
E-ISSN: 2001-9238