Art Bulletin of Nationalmuseum är en konstvetenskaplig tidskrift, som ges ut på engelska med ett innehåll som spänner från äldre mästarmålningar till samtida design. Denna, volym 29, omfattar artiklar om nyförvärv under 2022 samt ett flertal konstvetenskapliga artiklar om verk i museets samlingar.

Framsida volym 29: Anna Boberg, Skogsgläntan, NMB 2801.
Art Bulletin publiceras genom DiVA (ett publiceringssystem för forskningspublikationer och studentuppsatser och ett digitalt arkiv för långsiktig bevaring av publikationer). Du når den också via länkarna här nedan. Du kan öppna, eller ladda ner publikationen i dess helhet, eller artiklarna var för sig.
Ladda ner Art Bulletin Volume 29, högupplöst pdf
Ladda ner Art Bulletin Volume 29, lågupplöst pdf
Artiklar
Foreword
Patrick Amsellem
Nyförvärv
The Silverhielm Service
Micael Ernstell
Den Silfverhielmska servisen är en exklusiv dessertservis från 1790-talet, donerad till Nationalmuseum av Maria och Magnus Silfverhielm. Den består av 29 delar med blå och guldfärgad dekor samt familjens vapen. Servisen speglar tidens lyx och användes för att servera exklusiva desserter som glass. Även om familjetraditionen hävdar att servisen tillverkades i Meissen, tyder stilistiska drag på engelskt ursprung, möjligen från Derby Porcelain.
From and his Church Ruin
Jesper Svenningsen
Målningen Det inre av Marmorkirken, Köpenhamn (1836) av H.C. From exemplifierar centrala teman inom den danska guldålderns konst, särskilt mötet mellan plein air-måleri och arkitektonisk precision. Artikeln undersöker verkets historiska kontext, dess roll i Froms konstnärliga debut och dess betydelse inom 1830-talets danska landskapsmåleri. Fokus ligger på Froms arkitekturintresse, hans övergång från skeppsbyggare till konstnär samt hans hittills underskattade bidrag till periodens visuella kultur.
In the Forest of Fontainebleau – a Historical Light on Contemporary Acquisitions
Magnus Olausson
Nationalmuseums senaste förvärv av verk från Fontainebleauskogen belyser en konsthistoriskt central utveckling från tidiga plein air-studier till den mer mogna realismen hos Barbizonskolan. Genom målningar och studier av konstnärer som Jean-Victor Bertin, Jules Coignet, Jean-Baptiste-Camille Corot, Théodore Rousseau och Narcisse Virgile Diaz de la Peña framträder skogen som en konstnärlig laboratoriemiljö där naturens former, ljus och atmosfär undersöktes med stor känslighet. Dessa verk speglar inte bara ett skifte i landskapsmåleriets teknik och estetik, utan också en förändrad syn på naturen. Studien placerar dessa konstnärliga uttryck i ett bredare sammanhang av 1800-talets idéströmningar, tekniska innovationer som fotografi, och framväxten av en ny konstnärlig identitet som förebådar impressionismen.
Academy Studies by Elsa Beskow (née Maartman) and Natanael Beskow
Martin Olin
Nationalmuseums förvärv av teckningar från Elsa Maartman (senare Beskow) och Natanael Beskow belyser konstutbildningens praktik vid Tekniska skolan och Konstakademien under 1890-talet. Materialet omfattar modell- och antikstudier, ofta tekniskt avancerade och kontrasignerade av akademiprofessorer som Gustaf Cederström och Georg von Rosen. Elsa Beskows utbildning vid Tekniska skolan gav henne en gedigen grund som illustratör, medan Natanael Beskows teckningar vittnar om en mer traditionell akademisk skolning. Förvärvet dokumenterar inte bara två konstnärliga utvecklingsbanor, utan även en tidstypisk syn på konstnärlig disciplin, könsroller och utbildningens roll i konstnärskapet.
Isaac Grünewald’s Self-Portrait from 1915
Andrea Kollnitz
Nationalmuseum har nyligen förvärvat ett av Isaac Grünewalds mest gränsöverskridande självporträtt där han iscensätter sig själv på ett starkt stiliserat och teatraliskt sätt. Samtidigt som han framställer sig själv som en sann avantgardistisk målare, leker han i denna färgstarka och uttrycksfulla målning också med konventioner och föreställningar om kön och identitet i stort.
Abstract Lisa Larson Sculpture, Inspired by her 1966 Sabbatical at UC Berkeley
Ulrika Schaeder
Denna artikel belyser ett avgörande men mindre känt kapitel i den svenska keramikern Lisa Larsons (1931–2024) karriär, med fokus på hennes sabbatsår i USA (1966–1967), särskilt tiden vid UC Berkeley under inflytande av Peter Voulkos och California Clay Movement. Erfarenheten blev en kreativ vändpunkt som ledde Larson till att utforska abstraktion och skulpturalt uttryck bortom funktionell keramik. Hennes möte med amerikansk studiokeramik, folkkonst och proteströrelser påverkade hennes konstnärliga språk djupt. Nationalmuseums förvärv av en skulptur från denna period fördjupar förståelsen av Larsons konstnärskap och belyser det transatlantiska utbyte som formade nordisk design under mitten av 1900-talet. Artikeln följer även resans långsiktiga påverkan, som kulminerade i Larsons sena monumentala verk i Japan – ett konstnärligt samtal över tid, kultur och geografi.
The Challenge of Sustainable Fashion
Cilla Robach
En analys av modeindustrins miljöpåverkan visar att den står för nästan 10 % av de globala utsläppen av växthusgaser, samtidigt som klädproduktionen har fördubblats sedan början av 2000-talet. Som svar på detta har H&M lanserat flera hållbarhetsinitiativ, särskilt projektet Innovation Stories och kollektionen Circular Design. Dessa satsningar omfattar återvinningsprogram, uthyrningstjänster samt utveckling av återvinningsbara material och teknologier. Circular Design-kollektionen förenar hög modegrad med miljöinnovation, bland annat genom multifunktionella plagg och lösningar som underlättar återvinning. Samtidigt väcks frågan om festkläder verkligen är det mest effektiva sättet att främja hållbart mode.
Konsthistoria
Rediscovering the Golden Books: The Illuminated Manuscripts Project
Christian Etheridge
Omfattande forsknings- och konserveringsinsatser genomfördes under 2022–2023 inom ramen för projektet Illuminerade handskrifter. Med stöd av en anonym donation fokuserade initiativet på att analysera, bevara och digitalisera museets samling av medeltida och renässanshandskrifter – en internationellt betydelsefull men länge förbisedd del av samlingarna. Samlingen omfattar 58 rikt illuminerade handskrifter och fragment daterade till cirka 1050–1530, och inkluderar kristna, judiska, islamiska och sekulära texter. Projektet resulterade i nya identifieringar, förbättrad tillgänglighet genom digital katalogisering och lade grunden för framtida forskning. År 2024 inleddes ett nytt treårigt projekt, Fragments of the Past, finansierat av Berit Wallenbergs stiftelse.
The Sharpest Hunters of the Skies: Late 16th-Century Hunting Bird “Portraits” for the Wittelsbach Court
Carina Fryklund
En unik samling målningar av jaktfåglar från sent 1500-tal i Nationalmuseums samling ger inblick i Wittelsbach-hovets fascination för falkenering, naturhistoria och konstnärligt mecenatskap. Dessa akvareller på pergament, huvudsakligen tillskrivna Hans Donauer den äldre och Hans Hoffmann, visar hökar och falkar med imponerande naturtrogenhet och detaljrikedom. Verken beställdes under hertigarna Albrekt V:s och Vilhelm V:s regeringstid i Bayern och speglar tidens kombination av vetenskaplig nyfikenhet och aristokratisk prakt. Fåglarna, ofta avbildade med huvor och remmar, var sannolikt en del av hovets voljär vid slottet Trausnitz och fungerade både som zoologisk dokumentation och symboler för adlig identitet. Målningarna knyter också an till bredare europeiska traditioner inom falkenering och tidig ornitologisk illustration, med influenser från bland andra Joris Hoefnagel och Conrad Gessner.
A Memory from Poland
Emilia Ström
Två 1600-talsporträtt här tillskrivna den polska konstnären Daniel Schultz – traditionellt identifierade som Nils Posse den yngre och hans hustru Anna Stake – omprövas genom stilistisk och teknisk analys. Undersökningarna ifrågasätter identiteterna, särskilt eftersom kvinnoporträttet verkar ha målats omkring 1675, ett datum som inte stämmer överens med Anna Stakes kända levnadsår. Studien behandlar även porträttens möjliga ursprung i Polen och deras väg till Sverige, eventuellt som krigsbyte under stora nordiska kriget. På så vis belyses både komplexiteten i konstnärlig attribuering och den kulturella överföringen mellan Polen och Sverige under tidigmodern tid.
Drawings by Claude Gillot in the Nationalmuseum, Old and New
Axel Moulinier
Denna artikel omattribuerar 45 teckningar i Nationalmuseum till Claude Gillot (1673–1722) och belyser hans samarbete med Claude III Audran i början av 1700-talet. Teckningarna – från tak- och väggdekorationer till möbel- och teaterdesign – visar Gillots uppfinningsrika stil och centrala roll i Audrans ateljé. Studien ger ny förståelse för Gillots konstnärliga arv och hur hans mönster spreds inom dekorationskonsten.
A Rubens’ Wife Portrait Miniature by John Cox Dillman Engleheart
Magdalena Hammar
En porträttminiatyr från 1815 av John Cox Dillman Engleheart föreställer en okänd kvinna klädd i en stil som förknippas med Helena Fourment, Peter Paul Rubens andra hustru. Trots att modellens identitet är okänd utmärker sig verket som ett sällsynt exempel i en svensk samling på den så kallade “Rubens hustru”-typen, som var populär inom det engelska porträttmåleriet under 1700-talet. Stilen, inspirerad av ett felattribuerat Van Dyck-porträtt av Fourment, blev ett sätt för kvinnor – särskilt ur borgerskapet och den övre medelklassen – att uttrycka skönhet, dygd och kulturell sofistikering. Studien spårar porträtttypens ursprung, dess spridning genom konstnärer och draperimålare som Joseph van Aken, samt dess symboliska betydelse för kvinnlig identitet och sociala ambitioner.
Artists and the French Luxury Industry of the Early 19th Century
Magnus Olausson
Under Napoleontiden och restaurationsperioden blev franskt lyxporslin ett kraftfullt uttryck för nationell prestige, drivet av kejserligt beskydd från bland andra Napoleon I och kejsarinnan Joséphine. Ledande tillverkare som Sèvres, Dihl et Guérhard, Dagoty och Darte et frères samarbetade med framstående konstnärer – däribland Jean-Baptiste Mallet, Jean-Louis Demarne och Marie-Victoire Jaquotot – som bidrog med originalmotiv och målade reproduktioner av berömda verk. Porslinsföremål som porträttkoppar och dessertserviser fyllde diplomatiska, minnesvärda och propagandistiska funktioner. Kvinnliga konstnärer spelade en viktig roll, särskilt Jaquotot, som blev Premier peintre du Roi. Hennes arbete visar hur bildkonst och dekorativ konst smälte samman i det tidiga 1800-talets Frankrike och speglar både konstnärlig skicklighet och politiska ambitioner.
Walter Crane´s Illustrations for A Wonder-Book for Girls and Boys in the Nationalmuseum. Early British Influence on Elsa Beskow, John Bauer and Gustaf Tenggren and the Enduring Influence of Their Work on Narrative Art
Daniel Prytz
Walter Cranes illustrationer till A Wonder-Book for Girls and Boys (1892) förkroppsligar Arts and Crafts-rörelsens ideal om integration mellan text och bild. Verken, som förvärvades av Nationalmuseum 1896, påverkade svenska illustratörer som Elsa Beskow, John Bauer och Gustaf Tenggren. Artikeln följer detta konstnärliga arv från Storbritannien till Sverige och dess bestående inflytande på berättande konst, från barnböcker till 1900-talets animation och fantasyillustration.
Tessinföreläsningen
In the Pink: Old Ladies, Young Men and Racial Whiteness in French Portraiture of the 18th-Century
Melissa Hyde
Även om den aldrig var lika allmänt förekommande under 1700-talet som färgen blå, blev rosa den främsta färgen för den franska rokokon. Färgen förknippades intimt med den så kallade "rokokons gudmor", Madame de Pompadour, den berömda älskarinnan till Ludvig XV. Men rosa var också en nyans som i allmänhet föredrogs bland eliten i Frankrike, där den uppnådde en aldrig tidigare skådad synlighet inom de visuella och dekorativa konsterna samt i modet som bars av kvinnor, barn och män. Att bära rosa eller att låta sig porträtteras i rosa var ett ställningstagande – särskilt när bäraren var en kvinna i en “viss ålder.” Denna artikel visar hur kön, ålder, klass och ras kunde bidra till de kulturella betydelserna av 1700-talets porträttkonst "i rosa".
Nationalmusei Vänner
The Friends of the Nationalmuseum. The Year in Review 2022
Niclas Forsman
Nyförvärv 2022
Se alla tidigare utgåvor av Art Bulletin.
Redaktion
Redaktörer: Ludvig Florén och Martin Olin.
Redaktion: Eva-Lena Bergström, Ludvig Florén, Helena Kåberg, Martin Olin och Cilla Robach.
Utgivningen har bekostats av Nationalmusei Vänner.
E-ISSN: 2001-9238