Syrenlila somrar, aprikosgula rum, azurblå hav. Idyller där tiden tycks stå still. I museets stora utställning våren 2025 kunde du möta du Pierre Bonnard, den franske konstnären som vid 1900-talets början skapade sitt eget färgskimrande universum medan världen utanför stod i brand. Du kunde också bekanta dig med några av de nordiska konstnärer som inspirerades av hans gåtfulla och originella måleri.
Pierre Bonnard (1867–1947) var en av 1900-talets mest inflytelserika konstnärer. I färgskimrande bilder fångade han det han hade närmast: hemmet, familjen, trädgården, gatuvimlet, och utsikten mot havet. Men hans målningar är också mer än bara skimrande idyller. De innehåller ofta inslag av svårtydda och skavande detaljer som öppnar upp för olika tolkningar från en tid av omgivande oro och krig.
Utställningen Bonnard och Norden ville ge nya perspektiv på Pierre Bonnards liv och konst. Besökaren fick följa honom från debuten som affischkonstnär och skildrare av det moderna livet i Paris i slutet av 1800-talet, till hans färgstarka och intima tolkningar av vardagslivet och landskapet i sydöstra Frankrike, i Normandie, och på franska Rivieran, där Bonnard bodde de sista tjugo åren av sitt liv. Bonnard levde mellan 1867 och 1947 och uppfattas ofta som en konstnär som valde en egen väg, oberörd av den moderna konstens ismer.
Pierre Bonnards livskamrat Marthe återkommer ständigt som modell. Utställningen presenterade Marthe Bonnard som person och visade på hennes betydelse för Bonnards skapande. Den visade även några av hennes egna, sällsynta konstverk – målade under namnet Marthe Solange.
Påverkan i Norden
Pierre Bonnard hade stor inverkan på andra konstnärer, både under och efter sin livstid, inte minst i Norden. 1939 anordnades i Oslo, Göteborg och Stockholm den dittills största utställningen av Bonnards måleri utanför Frankrike. I Sverige var Bonnard en utgångspunkt för den så kallade Göteborgskolorismen. Konstnärer som Ragnar Sandberg, Karin Parrow och Ivan Ivarson tog intryck av Bonnards målningar som fanns att se i Sverige. I Finland spelade Bonnards konst en viktig roll för den så kallade Septem-gruppen, där konstnärer som Magnus Enckell och Ellen Thesleff ingick. Utställningen undersökte också det unika förhållandet mellan Bonnards psykologiskt mångbottnade måleri och norrmannen Edvard Munchs bildvärld.
Genom Bonnards måleri gavs här tillfälle att upptäcka nya aspekter i den nordiska konsten och samtidigt se fransmannens egen konst i nytt ljus.
Omfångsrik och mångfacetterad
Utställningen innehöll över 100 verk av Bonnard, inklusive flera nyckelmålningar som lånats från bland annat Musée d’Orsay i Paris, Metropolitan Museum of Art i New York och National Gallery of Art i Washington.
Förutom Pierre Bonnards konst visade utställningen även verk av Nils Dardel, Magnus Enckell, Thorvald Erichsen, Hans Finne-Grønn, Harald Giersing, Åke Göransson, Ivan Ivarson, Arne Kavli, Ragnvald Magnusson, Nils Nilsson, Vera Nilsson, Yrjö Ollila, Karin Parrow, Ragnar Sandberg, Inge Schiöler, Marthe Solange/Bonnard, Henrik Sörensen, Ellen Thesleff, och Astri Welhaven Heiberg.
Kuratorer
Linda Hinners och Per Hedström
Scenograf
Sara Al Adhami
Svensk-norskt samarbete
Bonnard och Norden var ett samarbete med Lillehammer Kunstmuseum, där utställningen visas 15 juni–19 oktober 2025.
Tack!
Utställningen togs fram med stöd av Dr. Herbert och Anne-Marie Lembckes Ad Infinitum stiftelse.