Det tidiga 1800-talet var en omvälvande tid i Danmark. Landet var präglat av krig och fattigdom men i konsten uppstod ett parallellt universum där vardagens elände lyste med sin frånvaro. Av sin närmiljö skapade konstnärer oemotståndliga bilder som bjuder oss att än drömma oss bort, än fascineras av närmast overklig detaljskärpa.
Typiskt för måleriet under perioden är vardagliga motiv skildrade med en inträngande och realistisk detaljskärpa. Bilderna ger betraktaren en känsla av att komma nära den tidens människor, samhälle och natur.
Utställning på turné
Utställningen visades på Nationalmuseum i Stockholm 28 februari–21 juli 2019, på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn 24 augusti–8 december 2019 och på Petit Palais Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris. 22 september 2020–3 januari 2021. Informationen på den här sidan behandlar utställningen i Stockholm.
Utställningen fokuserar på en rad centrala teman och på de sociala, politiska, ekonomiska och kulturella förhållanden som var förutsättningar för konsten. Tematiken innehåller både välbekanta ämnen som Köpenhamn, den danska konstakademin, familjen, konstnären i arbete, resebilder och landskapsmåleri. Här presenteras också tidigare mindre kända ämnen som humor, intimitet och sensualism liksom det sena guldåldersmåleriet.
Drygt 300 verk visades och bland konstnärerna återfinns namn som Christoffer Wilhelm Eckersberg, Christen Købke, Martinus Rørbye, Constantin Hansen, Peter Christian Skovgaard, Frederik Sødring, Johan Thomas Lundbye och Wilhelm Marstrand.
Intresset för dansk konst från första hälften av 1800-talet har blivit allt större på senare tid och konstscenen i dåtidens Danmark betraktas idag som en av de viktigaste i Europa. Nationalmuseums utställning är en av de mest ambitiösa genomlysningarna av periodens konst som gjorts på många år. Flera av världens ledande museer såsom Louvren i Paris, The National Gallery i London och The Metropolitan Museum of Art i New York har förvärvat verk från perioden som oftast kallas för den danska guldåldern.
Bredare tolkning
Den danska guldåldersepoken börjar under Napoleonkrigen med bland annat det brittiska bombardemanget av Köpenhamn 1807. Konstnärligt inleds den med Christoffer Wilhelm Eckersbergs nyskapande vyer från Rom omkring 1815.
I konsthistorieskrivningen har år 1848 traditionellt betraktats som guldålderns slut. Då dör tre av de ledande konstnärerna. Samma år infördes ett konstitutionellt styre i Danmark och krig utbröt mellan Danmark och den tysktalande befolkningen i hertigdömena Schleswig och Holstein. Utställningen gör dock en annan och bredare tolkning. Slutet på epoken sätts istället år 1864, då nederlaget i kriget mot Preussen både konstnärligt och mentalt markerar brottet med en enhetskultur präglad av harmoni under den danska guldåldern. Detta visar på en större konstnärlig spännvidd och ger utrymme för fler konstnärer än enbart Eckersberg och hans mest framstående elever. Dessutom blir det möjligt att studera de konstnärer som fortsatte att skapa långt efter 1850.
Samarbete
Utställningens kommissarier är Peter Nørgaard Larsen och Annette Rosenvold Hvidt från Statens Museum for Kunst i Köpenhamn samt Magnus Olausson och Carl-Johan Olsson från Nationalmuseum i Stockholm. Den bygger på ett koncept utarbetat av framlidne overinspektør Kasper Monrad och är resultatet av samarbetet mellan två nordiska nationalgallerier. Detta har öppnat för en nyläsning av epoken, som placerar dansk guldålder i den internationella 1800-talskonsten. Verken kommer från Statens Museum for Kunst, Nationalmuseum, flera danska och internationella museer samt privata samlingar.
Christen Købke, Udsigt fra Dosseringen ved Sortedamssøen mod Nørrebro, 1838. Olja på duk. Statens Museum for Kunst.
Christen Købke, Konstnärens systerson, Författaren och rektorn Johan Jacob Krohn som barn, 1846. Olja på duk. Nationalmuseum
Christen Købke, Parti af Østerbro i morgenbelysning, 1836. Olja på duk. Statens Museum for Kunst.
Christoffer Wilhelm Eckersberg, Frederik VI av Danmark (1768–1839), 1820. Olja på duk. Nationalmuseum.
Christoffer Wilhelm Eckersberg, Udsigt gennem tre buer i Colosseums tredje stokværk, 1815. Olja på duk. Statens Museum for Kunst.
Constantin Hansen, En lille pige, Elise Købke, med en kop foran sig, 1850. Olja på papper uppklistrat på duk. Statens Museum for Kunst.
Constantin Hansen, Et selskab af danske kunstnere i Rom, 1837. Olja på duk. Statens Museum for Kunst.
Martinus Rørbye, Loggia, Procida, 1835. Olja på papper uppklistrat på duk. Nationalmuseum.
Fördjupning: Det forskningen kan berätta
Den dolda historien - det forskningen kan berätta
Här berättar vi hur vi använt olika metoder för att avbilda och analysera materialen i Eckersbergs målning Klostergården i S. Maria in Aracoeli som visas i utställningen Dansk Guldålder våren 2019. Resultaten av undersökningen presenteras i detalj.