Antologin Nordic Women Sculptors at the Turn of the 20th Century presenterar resultatet av ett nordiskt samarbete där man tittat närmare på, och återupptäckt, kvinnliga skulptörer verksamma vid sekelskiftet 1900. Här kan du läsa några smakprov ur boken.
Under större delen av västerländsk konsthistoria sågs en skulptörs tunga och smutsiga arbete som en manlig sysselsättning, och skulptering av nakna kroppar ansågs olämpligt för kvinnor. Ändå utbildade sig flera kvinnor från de nordiska länderna vid 1900-talets början till skulptörer.
Den här antologin (red. Linda Hinners, Nationalmuseum) presenterar resultatet av ett nordiskt forskningsprojekt, baserat vid Nationalmuseum i Stockholm och i samarbete med Nationalmuseet i Oslo och Ateneum konstmuseum, Finlands Nationalgalleri i Helsingfors. Den innehåller mer än tjugo artiklar och utvalda biografier om skulptörerna, skrivna av nordiska och europeiska forskare inom området. Boken är skriven på engelska
"A spiritual interplay and faithful companionship"
Studying the Romantic Friendships of Swedish Women Sculptors at the Turn of the Twentieth Century
Carina Rechs artikel handlar om intima vänskapsrelationer mellan kvinnliga skulptörer vid förra sekelskiftet. Det finns flera exempel på kvinnliga konstnärer som vid denna tid levde utanför normen, i samkönade relationer. Det är ofta svårt att veta exakt hur relationerna såg ut, om det var vänskap eller kärlek, men oavsett definition var kvinnorna ett starkt stöd för varandra, både vänskapligt och professionellt. Artikeln fokuserar på tre skulptörer och deras nära vänskaper med andra kvinnor: Ida Matton (1863–1940), Sigrid Blomberg (1863–1941) och Sigrid Fridman (1879–1963). Vilken betydelse hade relationerna för skulptörernas karriärer och konstnärliga verksamhet? Rech undersöker hur man kan närma sig dessa frågor ur ett historiskt perspektiv utifrån ett ofta bristfälligt källmaterial. Kanske finns ibland svaren i konstverken själva?
Ladda ner Carina Rechs artikel som pdf.
Nineteenth-Century Sculpture and the Femle Gaze
Katarina Wadstein MacLeods artikel handlar om skulptören Ida Thoresen (1863-1937) och den kvinnliga blicken. Thoresen var en flitigt anlitad skulptör i sin tid. Med sin livskamrat Elisabeth Barnekow var hon en av de grundande medlemmarna av Föreningen Svenska Konstnärinnor. Hon avporträtterade vänner, politiker och intellektuella, men hon gjorde också flera skulpturer av den nakna kvinnokroppen. På ett sätt följer skulpturerna en klassisk och vedertagen tradition för hur en kropp skulle avbildas. Samtidigt är de levande och sensuella, skildrade med en djupt personlig blick. När Thoresen gjorde skulpturerna var det under en tid då kvinnors uttryck för egen åtrå var bortryckt och tabu. Artikeln berör en av konsthistoriens största hemligheter: den om kvinnliga konstnärers längtan och blick för den nakna kvinnokroppen.
Ladda ner Katarina Wadstein MacLeods artikel som pdf.
Beställ boken
Boken finns att beställa från vår bokshop, 495 kr.