Guldkorn från Konstbiblioteket
50 Photographs, by Edward Weston, Duell Sloan & Pearce publishers New York 1947.
Konstbibliotekets exemplar av 50 Photographs är nr 1039 i en upplaga på endast 1500 exemplar och har Edward Westons handskrivna initialer inklistrade. Exemplaret har ett påklistrat omslag till en inbunden volym. Bokdesignen är av den välkända Merle Armitage och den är tryckt av Lynton R. Kistler.
Exemplaret kom via verksamhetsöverföringen 2013 av Fotografibiblioteket till Konstbiblioteket in i bibliotekets samlingar. Boken är ett urval av Edward Weston bilder från 1920-talet och framåt. Här finns både tidlösa landskapsbilder, allt från sanddyner i Death Valley till det vilda Kalifornien och bilder från Mexiko. Men även otroliga porträtt och bilder på föremål. En cementarbetares handske får samma dignitet som de uråldriga träden.
Edward Weston, 1886-1958, var en pionjär i den moderna fotografin. Han tillhörde generationen efter Alfred Stieglitz i amerikanskt fotografi. Weston spelade en stor roll i att skapa vår perception av verkligheten. Hans bilder väcker betraktarens blick för organiska former, de vardagliga tingens skönhet och mystik, en kronärtskocka, en paprika blir spännande och magiska objekt i avskalade och sakrala fotografier. En snäcka och en nakenstudie är båda främst organiska former på samma nivå. Fotografierna är tidlösa i dess skenbara enkelhet.
Han var en sökare med en rotlöshet som gjorde att han formade sin egen tillvaro och gick sin egen väg. Uppväxt i mellanvästern, flyttade som ung till Los Angeles där han kom in i bohemkretsarna. Rastlösheten fick honom att lämna fru och barn för att resa till Mexiko där han vistades mellan 1923-26. I Mexiko umgicks han med Diego Rivera och andra konstnärer och sammanlevde med Tina Modotti som senare även hon blev känd fotograf. Åren i Mexiko blev mycket viktiga i Westons konstnärskap. Det var efter vistelsen i Mexiko som grönsaker, snäckor, blommor blev viktiga motiv för Edward Weston. Bildvärlden där Georgia O’Keeffes finns ligger nära.
”The fact is that relatively few photographers ever master their medium. Instead they allow the medium to master them and go on an endless squirrel cage chase from new lens to new paper to new developer to new gadget, never staying with on piece of equipment long enough to learn its full capacities, becoming lost in a maze of technical information that is of little or no use since they don’t know what to do with it” //Edward Weston
Citatet ovan har sin giltighet kanske ännu mer idag när vi översvämmas av ny teknik och ny utrustning hela tiden.
Konstbiblioteket har flera titlar om och av Edward Weston i sina samlingar.
// Maria Zetterberg, bibliotekarie vid Konstbiblioteket
Länkar
https://designobserver.com/feature/merle-armitage-daddy-of-a-sunbaked-modernism/35878