I samarbete med Kungl. Musikaliska Akademien anordnar Nationalmuseum under hösten 2024 den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang: Bildkonst, musik och ljudmiljöer kring år 1900. Syftet med konferensen är att belysa den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst som fanns under perioden kring sekelskiftet 1900.
Forskare från alla relevanta ämnen är välkomna att senast 1 maj 2024 skicka in förslag på presentationer.
Call for Papers: senast 1 maj 2024
Tid: 4 oktober 2024, exakta tider meddelas senare
Plats: Nationalmuseum, Stockholm/Kungl. Musikaliska Akademien, Stockholm
Språk: Engelska
Från decennierna omkring sekelskiftet 1900 finns många exempel på djupgående förening av musik och bildkonst. Trots att konstarterna vänder sig till olika sinnen finns viktiga likheter – såsom färgrikedom, kraftspel i tid och/eller rum, samt en principiell (men i praktiken sällan absolut) frånvaro av ord – som kunde bilda grund för föreningen. Ett konstverk som på ett eller annat sätt vände sig till både örat och ögat, och som helt eller delvis undvek att tala med ord, kunde antas ha särskilt goda förutsättningar att skänka en förnimmelse av det intima såväl som det sublima, av dolda sammanhang och av bortombegreppslig mening.
Alice Nordin, Kvinnobyst, variant på "Andante Patetico", 1911. Patinerad gips.
Ett exempel är skulptören Alice Nordins byst Andante patetico (1898–1911) som fick sitt namn från den långsamma satsen i tonsättaren, violinisten och målaren Hugo Alfvéns Sonat för violin och piano (1896). Bysten tillkom som del av ett konstartsöverskridande samspel mellan Nordin och Alfvén, ett samspel där lyssnande och betraktande, musicerande, skulpterande och komponerande möttes i vad som i efterhand framstår som ett estetiskt och intimt romantiskt experiment. Ett annat svenskt verk som tycks eftersträva ett slags förening av bildkonst och musik är Gottfrid Larssons skulptur Symfoni (1906–09) i foajén till Kungl. Musikaliska Akademiens gamla konsertsal vid Nybroviken i Stockholm.
Konferensen 4 oktober 2024
Det övergripande ämnet för den tvärvetenskapliga konferensen Sinnenas samklang/Sensuous consonance är den mångfacetterade, internationella strävan efter att sammanföra musik och bildkonst, såsom Nordins och Larssons skulpturer är lokala exempel på. Det kommer att finnas plats för såväl fallstudier som för mera principiella diskussioner.
Keynote: Axel Englund, Professor i litteraturvetenskap och Wallenberg Academy Fellow vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms Universitet, ledamot i Kungl. Vetenskapsakademien, samt ordförande i International Association for Word and Music Studies (WMA) : ”The Musical Body Seen and Unseen”.
Konferensen är på engelska.
Call for Papers
Forskare från alla relevanta ämnen är välkomna att skicka in förslag på presentationer.
Arrangörer
Linda Hinners, intendent vid Nationalmuseum, Stockholm, linda.hinners@nationalmuseum.se
Tobias Lund, musikvetare vid Lunds universitet, tobias.lund@odeum.lu.se
- fredag 4/10Exakta tidpunkter meddelas senare