Hur framställde arkitekterna kopior av sina egna och andra arkitekters ritningar innan de mekaniska kopieringsmaskinerna såg dagens ljus? Anna Bortolozzi berättar om en samling kalkeringar i Nationalmuseum som belyser de kopieringsmetoder som användes av två svenska 1700-talsarkitekter, Carl Hårleman och Carl Johan Cronstedt.
Tid: Fredag 22 mars 2024, kl 14–15.
Plats: Södra ljusgården, entréplan
Fri entré. Ingen förbokning, begränsat antal platser.
Arkitekturhistoriker har ofta studerat skisser och utkast för att förstå hur ett projekt har tillkommit och utvecklats. Hur skapandeprocessen utnyttjade kopiorna har ägnats mindre uppmärksamhet. Kopior och kopierande spelade en stor och växlande roll i arkitektens verkstadspraktik under perioden efter renässansen, som arbetsredskap såväl som kunskapsbärare. Aktuell forskning visar att det kan vara fruktbart att se närmare på teckningars materiella beskaffenhet för att förstå inte bara hur de har framställts utan också hur de användes.
Genomlysligt papper underlättade och snabbade på kopieringen av avancerade ritningar utförda på fri hand, som alternativ till att pricka utefter linjerna. Innan en storskalig produktion av transparent papper kom igång under första hälften av 1800-talet var ett problem med denna metod att arkitekterna själva behövde framställa pappret genom impregnering med vegetabilisk olja eller terpentin. De oljeimpregnerade pappren har med tiden blivit mycket sköra och dessutom betraktats som arbetsmaterial och normalt ofta kastats. Att kalkeringarna i Nationalmuseum bevarats är exceptionellt. De utgör därmed ett viktigt källmaterial för att förstå kopiors roll som hjälpmedel i gestaltningen.
På seminariet kommer en grupp kopior på genomlysligt papper presenteras (tillsammans över 600 blad), på svenska kallade kalkeringar eller kalker efter franskan calquer, bevarade i Carl Hårlemans och Carl Johan Cronstedts arkitekturritningssamlingar i Nationalmuseum.
Här kan du se och läsa mer om dessa kopior och kalkeringar.
Om föreläsaren
Anna Bortolozzi är docent och lektor i konstvetenskap vid Stockholms universitet. Hon har bland annat skrivit om Peterskyrkan i Rom, arkitektur och identitet, arkitekters bibliotek, antikreceptionen, arkitekturritningar och skissböcker. Hon har varit forskare och gästkurator på Nationalmuseum.
Det finns inga kommande händelser