Publicerad 2025-09-16
Nationalmuseum har köpt ett porträtt målat av den italienska renässanskonstnären Sofonisba Anguissola. Det är det första verket av en framstående kvinnlig 1500-talsmålare i museets samlingar. Porträttet föreställer en man i prästdräkt och går att se från den 16 september.
Sofonisba Anguissola (1532–1625) blev under sin levnad känd för sin skarpa iakttagelseförmåga och skicklighet i att fånga känslouttryck i porträtt. Hon föddes i en patricierfamilj i norditalienska Cremona och fick en god utbildning och möjlighet att gå i lära utanför hemmet, något som för tiden var sällsynt för en ung kvinna. I sina tidigaste verk prövade hon sig ofta fram genom att måla sitt eget och sina familjemedlemmars ansikten.
Det nyupptäckta porträttet som Nationalmuseum förvärvat avbildar en så kallad reguljärkanik i den katolska kyrkan, en prästvigd man verksam vid ett domkapitel och samtidigt knuten till en religiös orden. Han är traditionellt klädd i spetsprydd vit linnetunika (rocchetto) utanpå prästrocken. Det målades i Cremona strax efter att Anguissola fullbordat sin utbildning 1551. I det lilla formatet, endast 19x15 centimeter, visar porträttet med sin detaljrikedom och harmoniska växelverkan mellan ljus och skugga på såväl teknisk skicklighet som konstnärlig mognad i början av karriären.

Sofonisba Anguissola, Porträtt av en reguljärkanik, ca 1554/56. Olja på trä. NM 7724.
Modellen möter åskådarens blick med återhållen intensitet och porträttet tycks spegla predikantens starka övertygelse och beslutsamhet. Mannen har preliminärt identifierats som Ippolito Chizzola (1521–1565), kanik vid Lateranen i Rom, som besökte Cremona då Anguissola var verksam där. Konstnären utförde flera porträtt av okända kaniker under 1550-talet och modellens identitet förblir därför osäker. Liknande småskaliga portabla porträtt utförda av Anguissola sändes som gåvor till presumtiva kunder, en kampanj som kröntes av framgång då kung Filip II år 1559 kallade den ambitiösa unga konstnären till det spanska hovet. Förvärvet är i linje med Nationalmuseums strategi att komplettera samlingarna med verk av kvinnliga konstnärer och har finansierats av Sophia Gieseckes donationsmedel.
Fler nyheter från Nationalmuseum
- Tre museer om... Ny samtalsserie över museigränserna publicerat 2025-08-06
- Nationalmuseum tillgängliggör bildskatt genom ny mediaportal publicerat 2025-07-01
- Ny konst på Sagerska tack vare samarbete över myndighetsgränserna publicerat 2025-06-30
- Nationalmuseum poppar upp på Järvaveckan publicerat 2025-06-04
- Nationalmuseums Patrick Amsellem en av de mäktigaste i Konstsverige publicerat 2025-05-20