Art Bulletin of Nationalmuseum är en konstvetenskaplig tidskrift, som ges ut på engelska två gånger per år. Denna, den första delen av Art Bulletin volym 27, speglar framför allt förvärv under 2020, med ett innehåll som spänner från äldre mästarmålningar till samtida design.
Redaktion: Ludvig Florén, Carina Fryklund, Eva-Lena Karlsson, Helena Kåberg, Ingrid Lindell, Magnus Olausson, Martin Olin, Daniel Prytz och Cilla Robach
Redaktörer: Ludvig Florén, Magnus Olausson och Martin Olin
Utgivningen har bekostats av Nationalmusei Väner
ISSN: 2001-9238
Art Bulletin publiceras genom DiVA*. Du når den också via länkarna här nedan. Du kan öppna, eller ladda ner publikationen i dess helhet, eller artiklarna var för sig.
Ladda ner Art Bulletin Volume 27:1, lågupplöst pdf
Ladda ner Art Bulletin Volume 27:1, högupplöst pdf
*DiVA är ett publiceringssystem för forskningspublikationer och studentuppsatser och ett digitalt arkiv för långsiktig bevaring av publikationer.
Foreword
Susanna Pettersson
Two Large Covered Beakers with Filigree Ornamentation by Rudolf Wittkopf
Magnus Olausson och Martin Olin
De två filigranbägarna med lock i förgyllt silver, tillverkade av Rudolf Wittkopf (d. 1722) i Stockholm 1698, är inte bara framträdande exempel på svenskt guldsmide från 1700-talets slut, de kan också berätta om ett dramatiskt skede i de diplomatiska förbindelserna mellan Sverige och Ryssland. Bägarna ingick i den gåva som överlämnades till tsar Peter I av den svenske kungen Karl XII:s ambassadörer hösten 1699.
A Seated Amour – A Drawing by Charles-Joseph Natoire Related to his Painting Apollo and Clytie for the Royal Palace in Stockholm
Daniel Prytz
En teckning av en sittande Amour av Charles-Joseph Natoire (1700–1777), som nyligen förvärvats av Nationalmuseum, kan sägas understryka teckningskonstens centrala roll i hans konstnärskap. I den här artikeln föreslås att teckningen skapades som ett färdigt verk i sig självt och bör ses som ett exempel på de möjligheter som Natoire fann, i första hand, i tecknandet.
The Vatican from the Road to Ponte Mola – A Drawing by the Amateur Artist and Patron of the Arts Sir George Howland Beaumont
Daniel Prytz
Sir George Howland Beaumont (1753–1827) var en av sin tids mest framstående brittiska amatörkonstnärer och en viktig mecenat. Den här artikeln behandlar en 1700-talsteckning som förvärvats av Nationalmuseum, tidigare tillskriven en anonym konstnär men här slutgiltigt tillskriven Beaumont. Verket är ett konkret exempel på denna inflytelserika smakdomares konstnärliga produktion och speglar på ett perfekt sätt både hans ställning i samhället och hans konstnärliga konnässörskap.
A Writing Bureau from Magistrate Asplind’s Workshop. A Gift from a Friend
Micael Ernstell
En sekretär från 1810–1820 av dekorationsmålaren Johan Nils Asplind (1756–1820) har generöst donerats till Nationalmuseum av Margareta Leijonhufvud genom Nationalmusei Vänner. Asplind var verksam i Falun mellan 1779 och 1820. Han utförde dekorationsmåleri i inredningar på flera herrgårdar och på möbler som han beställde av lokala snickare för att sedan förse med dekor efter olika förlagor. I sekretären förenades influenser från kinesiska lackarbeten, franskt måleri från rokokotid och gustavianska möbelformer.
In the Shadow of Horace Vernet. A Swedish Artist in 1820s Paris
Magnus Olausson
Artikeln behandlar den svenske konstnären Alexander Clemens Wetterlings (1796–1858) möte med konsten och konstnärer i Paris 1826–27. Vi får stifta bekantskap med hur den konstnärliga utbildningen såg ut, viktiga nätverk och hur Wetterling uppfattade kampen mellan klassicister och romantiker i samband med den ryktbara Salongen 1827. Artikeln bygger på en samläsning av Wetterlings brev och flera av hans nyligen förvärvade studieteckningar från vistelsen i Paris.
Intimate Portrait Drawings after 1800. From Physiognomy to a New sensibility
Magnus Olausson
Artikeln behandlar hur fysiognomiken inom bildkonsten genomgick en förvandling efter sekelskiftet 1800, som innebar ett större mått av sensibilitet när det gällde att fånga modellernas själ. Som exempel fungerar dels två nyligen förvärvade tecknade porträtt av okända kvinnor utförda av François Gérard, dels Christen Købkes framställning av den tvårige Carl von Nutzhorn. I artikeln jämförs dessa med verk av Claude Hoin och Jean-Baptiste Wicar.
The Contours of the Unknown Smith
Jesper Svenningsen
Målaren Ludvig August Smith (1820–1906) är inte direkt välkänd och han har länge varit något av en skuggfigur i dansk konsthistoria. På senare år har dock ett antal av hans främsta verk kommit i dagen, vilket har räddat honom undan glömskan. Nationalmuseum har lyckats förvärva en utsökt samling av Smiths tidiga målningar och teckningar som här presenteras som en avgörande del av hans bidrag till dansk konst.
Maria Wiik and Fanny Churberg
Susanna Pettersson
Fanny Churberg (1845–1892) och Maria Wiik (1853–1928) är exempel på finska 1800-talskonstnärer med lovande karriärer. Churberg var känd för sina dramatiska landskap och Wiik för sina intima porträtt och genremålningar. Den här artikeln utforskar två av Nationalmuseums senaste förvärv, Churbergs A Forest Stream, Study (ca 1871) och Wiiks Självporträtt (ca 1886) som stärker samlingen av nordiska kvinnliga konstnärer.
August Rodin’s La Terre – A Rediscovered Sculpture in the Nationalmuseum’s Collections
Linda Hinners
Auguste Rodin (1840–1917) förändrade skulpturkonsten i grunden genom sin strävan efter förenklade former reducerade till det mest väsentliga och konstnärligt fulländade. Spår efter den konstnärliga processen, som gjutskarvar, blev en del av uttrycket. Skulpturen La Terre är sannolikt den som visades på Konst- och industriutställningen 1897 i Stockholm. När utställningen var slut erbjöd Rodin Nationalmuseum gipsen som gåva, men museet tackade nej, vilket skapade en kulturskandal bland Sveriges mer radikala konstnärer. Gåvan togs istället emot av Oscar II. Länge var skulpturen saknad, men återfanns nyligen i Nationalmuseums samlingar i samband med en inventering.
Bust of a Woman, Variant of Andante Patetico by Alice Nordin
Linda Hinners
1899 skulpterade Alice Nordin (1871–1948) ett kvinnohuvud djupt försjunket i en lyssnande pose som hon kallade Andante Patetico (Kulturen i Lund). Titeln var inspirerad av den långsamma tredje satsen i Hugo Alfvéns (1872–1960) violinsonat Op. 1, med samma namn. Alfvén och Nordin hade mötts i Paris under några omvälvande månader året innan. Nationalmuseums nyförvärvade skulptur NMSk 2395 är nära besläktad med Andante Patetico men med några variationer. Troligen handlar det om en variant på temat utförd några år senare. Skulpturen Andante Patetico beskrevs i en intervju från 1903 som ett motto för hela Alice Nordins produktion.
A Series of Portraits of Acquaintances, Friends and Family by Ivar Arosenius
Daniel Prytz
Artikeln behandlar flera porträtt av Ivar Arosenius (1878–1909) förvärvade av Nationalmuseum. Det är en mycket intressant porträttserie som konstnären utförde mellan ca. 1903 och 1909. Dessa rena symbolistiska verk visar oss att Arosenius hade en utomordentlig fallenhet och intuitiv förståelse för porträttskapandets inre process och att han bör räknas till sin tids främsta svenska porträttecknare.
Agda Holst’s Portrait of Ulla Bjerne
Per Hedström
HI-gruppen – A Collection of Craft Furnishings
Cilla Robach
Big and Small Bowl by Carsten From Andersen. A Gift of Contemporary Silver
Micael Ernstell
Verket Big and Small Bowl av silversmeden Carsten From Andersen är den första gåvan till Nationalmuseum från Ulf Gillberg–Lennart Agerberg Stiftelse. Det är ett mycket generöst privat initiativ som påbörjat sin verksamhet under 2020. Stiftelsens ändamål är att främja inköp till Nationalmuseum av i första hand nutida objekt av silver, undantaget smycken, oavsett nationalitet. De hoppas genom stiftelsen kunna bidra till hantverkets utveckling och fortbestånd.
Inger Blix Kvammen. Jewellery on the Interaction of Life, Art, Culture and Nature
Cilla Robach
Shepherd Playing his Flute – A Proposed Attribution of a Painting Long in the Collections of the Nationalmuseum to Bernhard Keilhau, Called Monsù Bernardo
Daniel Prytz
Bernhard Keilhau (1624–1687) uppfattas säkerligen av många som en av de främsta skandinaviska konstnärerna någonsin. Han är dock i stort sett okänd i Sverige och det finns inga tidigare verk i Nationalmuseums samlingar som tillskrivits denna konstnär. I artikeln föreslås Keilhau tillskrivas ett verk som funnits länge i museets samlingar och vars proveniens inkluderar hovmarskalk Martin von Wahrendorff (1789–1861).
A Double-Sided Portrait Miniature Attributed to Sir Henry Raeburn (1756–1823)
Stephen Lloyd
En slående och minutiöst målad dubbelsidig porträttminiatyr av en äldre man på den ena sidan och en yngre man på den andra skänktes av samlaren konsul Hjalmar Wicander till Nationalmuseum 1927 som ett verk från den engelska skolan från det senare 1700-talet. Genom en noggrann jämförelse med andra miniatyrer och teckningar presenteras detta dubbelporträtt nu som ett framstående verk från 1780-talets skotska skola och en betydande ungdomlig prestation av upplysningens store oljeporträttmålare, Sir Henry Raeburn (1756–1823), under hans tidiga karriär i Edinburgh.
“Sweden’s Greatest Artist”: The Reception of the Landscapes of Anna Boberg
Eva-Charlotta Mebius
Anna Boberg hyllades en gång som "Sveriges största konstnär", men är idag relativt frånvarande i svensk konsthistoria. En förklaring till detta, har det hävdats, är att det skrivits så lite om Bobergs landskapsmåleri. Den här artikeln presenterar dock pågående forskning vid Nationalmuseum som har börjat studera den omfattande litteraturen om hennes verk, dess mottagande och hennes arv inom svensk konsthistoria och utanför. Den här artikeln fokuserar särskilt på hennes inflytande på amerikanskt landskapsmåleri.